Geplaatst op: 16-06-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Ondernemers beter beschermd bij zakendoen op digitale platforms

Ondernemers beter beschermd bij zakendoen op digitale platforms
Bron: Pixabay

Ondernemers hebben voortaan meer zekerheid wanneer zij zakendoen met digitale platforms zoals reserverings- en vergelijkingswebsites, online marktplaatsen en appstores. De EU-lidstaten hebben vandaag in Luxemburg ingestemd met een Europees voorstel voor regelgeving. In de zogenoemde Platform-to-Business (P2B) verordening worden bijvoorbeeld transparantie over algemene voorwaarden, de volgorde van zoekresultaten en regels omtrent geschillenbeslechting vastgelegd.


De nieuwe regelgeving gaat ook gelden voor platforms die met hun hoofdvestiging niet in de Europese Unie zijn gevestigd, maar die daar wel actief zijn, zoals Facebook, Google en Amazon. De digitale platforms hebben één jaar de tijd, ná de publicatiedatum deze zomer, om aan de verordening te voldoen.


Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat): "Platforms zijn voor ondernemers steeds belangrijker om hun diensten of producten aan te bieden. Nederlandse MKB’ers kunnen hierdoor gemakkelijk een groot publiek bereiken, óók over de grens. Met deze regels zorgen we voor een eerlijkere economie. Een kleinere ondernemer is beter beschermd en kan met vertrouwen online zaken doen.”

Duidelijkheid over voorwaarden en werkwijze online platforms

  

In de huidige situatie lopen bedrijven tegen problemen aan bij het online zakendoen op een platform. Bijvoorbeeld wanneer een ondernemer zonder duidelijke reden van een platform wordt verwijderd, het onduidelijk is waarom een bedrijf laag in de zoekresultaten te vinden is of de ondernemer nergens naartoe kan om een geschil met een platform aan te kaarten.


De P2B-verordening draagt op twee manieren bij aan eerlijke verhoudingen: via transparantievereisten voor online platforms en effectieve geschillenbeslechting. Digitale platforms moeten zorgen dat de algemene voorwaarden helder en makkelijk te raadplegen zijn. Daarnaast moeten platforms transparant zijn over de volgorde van de zoekresultaten, het besluit om een ondernemer van een platform te verwijderen en de behandeling van eigen producten ten opzichte van producten van derden die ook op het platform worden aangeboden.

 

Effectievere geschillenbeslechtingEffectievere geschillenbeslechting

  

Om te zorgen voor effectieve geschillenbeslechting, bepaalt de verordening dat ondernemers bij een geschil kosteloos bij het platform terecht moeten kunnen voor een snelle afhandeling. Daarnaast moeten platforms externe bemiddelaars aanwijzen die ingeschakeld kunnen worden voor bemiddeling. Kleinere platforms waar minder dan 250 personen werkzaam zijn en met een jaaromzet van niet meer dan 50 miljoen euro, zijn uitgezonderd van deze verplichtingen rondom geschillenbeslechting.


Twee bepalingen zijn van toepassing op zoekmachines en ondernemers die daar gebruik van maken. Het gaat om transparantie rondom de factoren die de volgorde van zoekresultaten bepalen en de manier waarop eigen producten en diensten worden behandeld ten opzichte van die van derden.

 
Topics:Beleid
Trefwoorden: digitale economie, Europese unie, beleid

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
11/11/24
Exclusief voor leden
Innovatie is sleutel tot de toekomst van hotels
Bijna de helft van de logiesverstrekkers kampt met personeelstekorten. Hierdoor wordt innovatie in de hotelsector onvermijdelijk. Traditioneel hechten hotels veel waarde aan persoonlijke service en zijn vaak terughoudend met technologie. Echter, door de aanhoudende personeelstekorten is automatisering noodzakelijk geworden.
11/11/24
29% van de vrouwelijke werknemers in horeca ervaart ongewenst gedrag
Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten.
08/11/24
Exclusief voor leden
Postillion Hotels wint it-award
Postillion Hotels heeft op woensdag 6 november de Cvent Excellence Award Europe gewonnen in de categorie Portfolio Powerhouse.
07/11/24
Exclusief voor leden
Bedrijfsplanning makkelijker door AI
Vandaag is de lancering van Barbara, een Graph-AI planningssysteem dat de personeelsplanning voor bedrijven verandert. van een 20-uur durende weektaak naar een proces van 15 minuten.
06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.