Geplaatst op: 17-06-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Provincie Groningen ondersteunt app met interactieve themaroutes

Provincie Groningen ondersteunt app met interactieve themaroutes

In Groningen is een app ontwikkeld waarmee recreanten met de smartphone in de hand door meer dan 2.000 jaar geschiedenis kunnen wandelen, fietsen of varen. De interactieve themaroutes zijn bedoeld om de hoogtepunten van de provincie Groningen op het gebied van cultuur, geschiedenis en landschap op een vernieuwende manier onder de aandacht te brengen. Elke maand komt er een nieuwe route in de app. De provincie heeft daaraan financieel bijgedragen.


Op 11 juni werd de eerste interactieve thematische wandelroute van Stichting Promotie Waddenland  voor het Reitdiepdal gelanceerd. De route is de eerste in een serie van tien nieuwe wandel-, fiets- en vaarroutes in de regio Waddenland.

Elke maand een nieuwe route

  

De routes worden gemaakt in samenwerking met Knowlogy, de appbouwer. De provincie draagt bijna € 137.000 bij om de nieuwe routes mogelijk te maken. Tot maart 2020 komt er elke maand een nieuwe route bij in de app, die te downloaden is via  Google Play en de App Store.

Thema voor elke route

  

Alle routes hebben een thema die past bij een bepaalde regio. Het thema van de eerste route is ’Wandelen door 26 eeuwen bewoningsgeschiedenis’. De route neemt wandelaars mee op een verhalende en beeldende historische tocht door het Reitdiepdal, dat al honderden jaren bewoond wordt. 

Interactief

  

De verhalen van de routes wordt ondersteund met de nieuwste multimediatechnieken. Met je smartphone word je langs wetenswaardigheden en bezienswaardigheden geleid. Wandelaars kunnen tijdens de route ook filmmateriaal zien en geluidsfragmenten horen. Ook kunnen verdwenen gebouwen zoals borgen en kerken met de app weer tot leven worden gebracht op de plek waar je op dat moment staat.

 

Betrokkenheid ondernemers

  

Meer dan 90 toeristische ondernemers zijn deelnemer van Stichting Promotie Waddenland en maken deel uit van de routes. Drie toeristische ondernemers hebben meegewerkt aan de totstandkoming van de route. Zij zijn ook aanspreekpunt voor de route. Door hun klanten kunnen ze ook onvolkomenheden in de route signaleren en doorgeven aan de bouwers van de app.

Hoogtepunten van Groningen

  

De interactieve themaroutes zijn bedoeld om de hoogtepunten van de provincie Groningen op het gebied van cultuur, geschiedenis en landschap op een vernieuwende manier onder de aandacht te brengen. Door routes aan te bieden en aan elkaar te knopen willen de provincie Groningen, Stichting Promotie Waddenland en Knowlogy meer bezoekers naar Waddenland trekken in de hoop dat ze er voor langere tijd blijven.

 
Link: https://waddenland.groningen.nl/themaroutes
Trefwoorden: dagrecreatie, wandelen, groningen, apps, interactief, cultuur

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...