Geplaatst op: 21-06-2019
Auteur: Marc Gerlings

50% Nederlanders moet nog zomervakantie 2019 boeken

50% Nederlanders moet nog zomervakantie 2019 boeken
Hoeveel ruimte biedt de markt van zomervakanties? Met nog een paar weken voordat de scholen dichtgaan voor de zomervakantie hield branchevereniging ANVR een onderzoek. Bijna de helft van de Nederlandse vakantiegangers heeft de intentie om de komende maanden nog een vakantie te boeken, en dan vooral een strandvakantie of stedentrip. Terwijl ook de helft aangeeft zijn reis 6 tot 3 maanden van tevoren te hebben geboekt. Dat de vakantieganger daarbij voor ‘veilig’ gaat blijkt, want ruim 75% laat weten bij het bepalen van de reisbestemming àltijd rekening te houden met de veiligheidsrisico’s en ook de gezondheidsadviezen op te volgen. Zo’n 10% legt deze adviezen naast zich neer.

Gisteravond, tijdens de jaarlijkse 'Travel BBQ at the Beach' voor zo'n 350 reisprofessionals, maakte ANVR-topman Frank Oostdam deze cijfers bekend. De ANVR laat GfK jaarlijks een onderzoek uitvoeren onder 1100 consumenten om meer te weten te komen over het boekingsgedrag van vakantiegangers.

Nu, aan de vooravond van de voor velen 'grote vakantie', blijkt dat de Nederlandse vakantieganger vooral voor gemak gaat; het overgrote deel (40%) boekt een complete pakketreis en slechts 1% gaat 'op de bonnefooi'. We pakken dan vooral het vliegtuig (57%) naar onze bestemming om lekker te ontspannen (31%), cultuur op te snuiven (23%) of gezellig met vrienden onze vrijetijd door te brengen (16%), blijkt uit het onderzoek.

Oostdam: "Dat de ANVR en de bij haar aangesloten reisondernemingen al jaren werken aan 'verantwoord toerisme' lijkt nu ook meer en meer de consument te bereiken. 60% geeft aan in meer of mindere mate rekening te houden met de gevolgen voor het milieu bij het boeken van een vakantie."

Gemiddeld duurt onze vakantie zo'n 11 dagen en geven we daarvoor ruim € 1800 uit. 60% van de ondervraagden geeft aan hiervoor zijn welverdiende vakantiegeld te gebruiken, maar gaat ook voor zekerheid. Meer dan de helft vindt het belangrijk dat een reisonderneming is aangesloten bij SGR en ANVR, waarbij mannen daar meer waarde aan hechten dan vrouwen.
Trefwoorden: reizen, boeken, verwachting 2019

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.