Geplaatst op: 21-06-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Helft Nederlanders bereid meer te betalen voor ‘duurzamer ticket’

Helft Nederlanders bereid meer te betalen voor ‘duurzamer ticket’

Bijna 50 procent van de Nederlanders is bereid om extra geld te betalen voor een vlucht om het negatieve effect op het milieu te compenseren. Zo’n 30 procent van de mensen is zelfs bereid om daar per ticket meer dan 25 euro extra voor te betalen. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl.


Meer dan 25 euro extra is een groot bedrag, maar 94,4 procent van de ondervraagden vindt het dan ook belangrijk om bij te dragen aan een duurzamere wereld. Een nog groter gedeelte van de ondervraagden (94,8 procent) is zich bewust van het effect dat vliegen heeft op het milieu. 38,5 procent van de mensen is vanuit dat perspectief dan ook van plan in de toekomst minder vliegreizen te maken. Het grootste gedeelte van de ondervraagden, 44,4 procent, blijft echter nog net zo vaak vliegreizen maken en 39,2 procent overweegt ook geen ander vervoersmiddel, zoals het openbaar vervoer voor reizen buiten Nederland.


Niet voldoende informatie

Hoewel we dus bijna allemaal weten dat vliegen niet bepaald goed voor het milieu is, vindt maar liefst 69,9 procent van de ondervraagden dat zij niet voldoende informatie krijgen over milieumaatregelen vanuit luchtvaartmaatschappijen. Meer dan een derde van de mensen (35,3 procent) weet bijvoorbeeld ook niet dat je negatieve milieueffecten van je vlucht kunt compenseren.


Op de vraag waarin luchtvaartmaatschappijen hun bijdrage op het gebied van duurzaamheid kunnen verbeteren, antwoordt 36,8 procent met het verminderen van CO2-uitstoot. 24,9 procent vindt dat luchtvaartmaatschappijen aan het biobrandstof moeten, 22,7 procent dat zij meer gebruik moeten maken van duurzame producten en 21,1 procent vindt dat de maatschappijen iets aan het afval moeten doen. Ruim een kwart van de ondervraagden (26,7 procent) kiest enkel voor airlines die actief aan milieucompensatie doen.


Trees for All

Aan de hand van de uitkomsten van dit onderzoek heeft Vliegtickets.nl de samenwerking met voormalig partner Trees for All nieuw leven ingeblazen. Trees 4 All zet zich in voor duurzame projecten om CO2-uitstoot te compenseren.

Link: https://www.vliegticket.nl/, https://www.treesforall.nl/
Trefwoorden: Onderzoek, duurzaam, ticket

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...