Geplaatst op: 03-07-2019
Auteur: Marc Gerlings

Bekende kok die pleit voor lokale producten komt naar Taste Summit 2019

Bekende kok die pleit voor lokale producten komt naar Taste Summit 2019
Aaron Adams. Foto: BBB Maastricht

Eén van de meest invloedrijke chefs van de Verenigde Staten, Aaron Adams, gaat zijn visie op de regionale keuken delen. Adams is keynote spreker op gastronomisch congres TASTE Summit op 8 oktober 2019, tijdens 65ste editie van de horecavakbeurs BBB Maastricht in MECC Maastricht.

Adams is bekend van Netflix documentaire ‘Live and let Live’. Hij gelooft in de Cascadian Cuisine, een beweging waarin alles draait om ambachtelijke productie van eten en drinken en verwerking in de eigen regio.


Cascadian cuisine is een gastronomisch initiatief in het noordwesten van de VS. Hierin draait alles om ambacht en lokale productie tot in de kleinste details. Een nieuwe manier van denken, die in de Verenigde Staten met veel belangstelling wordt gevolgd. Het verstevigt de banden tussen restaurateurs, producenten en de lokale economie.


Coffee? Not on this menu

‘Regionaal’ is in de ogen van de chef-kok Adams ook echt regionaal. In Farm Spirit, zijn eigen (vegan) restaurant in Portland Oregon, wordt uitsluitend gewerkt met lokale producten. Koffie is er niet te krijgen, omdat er nooit een koffiestruik in de buurt van het bedrijf gegroeid heeft. Aaron gaat verder uit van zero waste: alles in zijn keuken is erop gericht dat er nog geen kruimel of schil verloren gaat.


Initiatiefnemer TASTE Summit

Daarnaast sluit de nieuwe manier van denken aan op de visie van Peter Klosse, de initiatiefnemer van TASTE Summit. Klosse is lector Gastronomie aan de Hotel Management School Maastricht en eigenaar van 5-sterren hotel/restaurant de Echoput in Apeldoorn. Peter Klosse:"Het is prima mogelijk om tot een succesvolle restaurantformule te komen met producten die afkomstig zijn van boeren uit de eigen regio”.

Gastronomisch congres TASTE Summit

TASTE Summit is een samenwerking tussen BBB Maastricht, Hotel Management School Maastricht en Beleefweek Limburg. Het doel is om chefs en academici te verbinden, zodat zij samen veel meer voor elkaar kunnen krijgen. Het thema van dit congres is: "De waarde van een smakelijke regio en de toegevoegde waarde voor boeren, producenten en restaurateurs”.

Aaron Adams is keynote speaker op 8 oktober. Registreren kan via https://www.bbbmaastricht.nl/side-events/taste-summit-congres. Een regulier ticket kost € 195,- en biedt tevens toegang tot BBB Maastricht en Folie Culinaire.

Trefwoorden: congres, beurs, keuken, lokaal, horeca, culinair

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...