Geplaatst op: 05-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Nederlanders willen duurzaam recreeren

Nederlanders willen duurzaam recreeren
Bron: Pixabay

Nederlanders zijn bereid om moeite en geld te steken in het duurzamer achterlaten van de aarde, maar een meerderheid vindt wel dat het bedrijfsleven en de overheid het voortouw moeten nemen in de verduurzaming van Nederland. Opvallend is wel dat eenderde van de Nederlanders zelf het voortouw willen nemen op het gebied van voeding, kleding en recreatie. Ronduit bemoedigend is dat als de trein goedkoper zou worden bijna de helft van de Nederlanders bereid is over te stappen. Dat blijkt uit de tweede kwartaaleditie van de Monitor Duurzaamheid van ABN AMRO.  


Drie op de tien burgers kijken naar zichzelf als het gaat om duurzamere recreatie. Zij zien voor zichzelf de voornaamste rol weggelegd om op dit gebied de verduurzaming voor elkaar te krijgen.

Grote rol voor overheden

  

Hoewel consumenten zeker wel verantwoordelijkheid voelen om duurzamer te recreëren, kijkt een grote groep ook naar de nationale overheid en de EU om maatregelen op te leggen voor een duurzamere hotel- en vliegsector. Denk aan het heffen van belasting op vliegen of op kerosine. Onlangs heeft de regering aangekondigd in 2021 een vliegtaks in Nederland te introduceren: zeven euro per ticket. Dit moet ervoor zorgen dat het aantal vliegreizigers terugloopt en zo dus CO2-uitstoot wordt bespaard. Als er kerosinebelasting wordt geheven, kan de trein een goedkoper en duurzamer alternatief vormen.


 

Duurzame vakantieaccommodaties

  

Een derde neemt duurzaamheid mee in het bepalen van de vakantiebestemming en 28 procent let bij het boeken al volop of enigszins op duurzaamheidskenmerken van de vakantieaccommodatie. Dat is ook gemakkelijker geworden, want boekingssites vermelden steeds vaker expliciet hoe duurzaam een hotel is. Voor hotels zijn veelgebruikte duurzaamheidskenmerken Green Key, Green Globe en BREEAM. Helaas hebben Nederlandse hebben verduurzaming nog niet hoog op de agenda staan. Slechts een op de vier hotels heeft een door de overheid erkend energielabel. En van de hotels met een erkend energielabel heeft 75 procent label C of lager. Hotels hebben dus nog wel een slag te slaan als het gaat om duurzaamheid. Dat vindt ook ongeveer een op de tien consumenten. Deze groep wijst naar het bedrijfsleven als de voortrekker op het gebied van duurzamere recreatie.

Duurzaam reizen

  

Niet alleen de bestemming, maar ook de reis ernaartoe zien consumenten als een kans om duurzamer te worden. Ongeveer 28 procent van de Nederlanders is tegen de huidige ticketprijzen bereid om de trein te pakken in plaats van het vliegtuig of de auto; als dit beter is voor het milieu. Als treinreizen goedkoper zou zijn, zou een veel grotere groep (44 procent) de trein willen pakken. Dit percentage wordt nog hoger (49 procent) als de trein sneller naar de bestemming zou leiden dan de auto of het vliegtuig. Hieruit blijkt weer dat gemak en prijs belangrijkere motieven zijn voor veel mensen dan duurzaamheid. Hoewel consumenten aangeven de vliegtuig en de auto te willen inruilen voor de trein laat de realiteit nog wat anders zien. Voor de buitenlandse vakanties pakt maar liefst 57 procent van de Nederlanders de trein en gaat 32 de procent met de auto. Slechts 2 procent pakt de trein voor buitenlandse bestemmingen.

 
 
Link: https://insights.abnamro.nl/download/135158/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, horeca, hotels, luchtvaart

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...