Geplaatst op: 08-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Thalys blijft groeien

Thalys blijft groeien

Thalys heeft met 4,8% meer reizigers een goed eerste kwartaal van 2019 achter de rug en voor de zomer zijn al 13% meer tickets verkocht.  Volgens CEO Bertrand Gosselin wilt de trein almaar terrein. Zijn spoorbedrijf vervoerde vorig jaar 7,5 miljoen reizigers naar bestemmingen in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. 


Vooral tussen Brussel en Parijs groeide Thalys sterk maar ook drie nieuwe bestemmingen Marne-La-Vallée, Roissy-Charles de Gaulle en Bordeaux droegen bij aan de groei van het aantal reizigers van 4,8%. De mooie groeiresultaten zijn vooral te danken aan de populaire verbinding tussen Brussel en Parijs, zowel voor Thalys als IZY, de lowcost Thalys-trein die een recordhalfjaar realiseert met 22% meer reizigers tussen de Franse en Belgische hoofdsteden. Deze groei geldt voor alle categorieën reizigers: professionals die zich steeds vaker met de trein verplaatsen omwille van de snelheid en uitgebreide diensten, alsook recreatieve reizigers die hun gading vinden in de Europese bestemmingen die Thalys aanbiedt.

Twee trends

  

"In onze vier landen zie ik twee zeer sterke trends”, zegt Bertrand Gosselin, CEO van Thalys. "De trein wint terrein. En mensen hebben nieuwe reiswensen. Onze bestemmingen, niet te veraf, en rijk aan culturele diversiteit, worden gesmaakt. Met een stijging van 4,8% in reizigers dit semester, beseffen we eens te meer wat ons bestaansrecht is: more Europa for all, steeds meer Europa voor iedereen!”

België en Nederland

  

Vanuit België en Nederland zijn de goede resultaten mede te danken aan de nieuwe rechtstreeks lijn naar Disneyland® Paris. Tegelijkertijd is er ook een stijgende interesse vanuit Frankrijk in de noordelijk gelegen hoofdsteden. Thalys noteert een sterke stijging in het aantal gezinnen (+26%) en jongeren (+24%) die deze zomer aan boord stappen van de rode trein. Daarnaast verwacht ook IZY een forse stijging van het aantal reizigers deze zomer, van maar liefst 40% vergeleken met vorige zomer, dankzij een verhoging in capaciteit.



 
Trefwoorden: vervoer, mobiliteit, trein

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...