Thalys blijft groeien
Thalys heeft met 4,8% meer reizigers een goed eerste kwartaal van 2019 achter de rug en voor de zomer zijn al 13% meer tickets verkocht. Volgens CEO Bertrand Gosselin wilt de trein almaar terrein. Zijn spoorbedrijf vervoerde vorig jaar 7,5 miljoen reizigers naar bestemmingen in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland.
Vooral tussen Brussel en Parijs groeide Thalys sterk maar ook drie nieuwe bestemmingen Marne-La-Vallée, Roissy-Charles de Gaulle en Bordeaux droegen bij aan de groei van het aantal reizigers van 4,8%. De mooie groeiresultaten zijn vooral te danken aan de populaire verbinding tussen Brussel en Parijs, zowel voor Thalys als IZY, de lowcost Thalys-trein die een recordhalfjaar realiseert met 22% meer reizigers tussen de Franse en Belgische hoofdsteden. Deze groei geldt voor alle categorieën reizigers: professionals die zich steeds vaker met de trein verplaatsen omwille van de snelheid en uitgebreide diensten, alsook recreatieve reizigers die hun gading vinden in de Europese bestemmingen die Thalys aanbiedt.
Twee trends
"In onze vier landen zie ik twee zeer sterke trends”, zegt Bertrand Gosselin, CEO van Thalys. "De trein wint terrein. En mensen hebben nieuwe reiswensen. Onze bestemmingen, niet te veraf, en rijk aan culturele diversiteit, worden gesmaakt. Met een stijging van 4,8% in reizigers dit semester, beseffen we eens te meer wat ons bestaansrecht is: more Europa for all, steeds meer Europa voor iedereen!”
België en Nederland
Vanuit België en Nederland zijn de goede resultaten mede te danken aan de nieuwe rechtstreeks lijn naar Disneyland® Paris. Tegelijkertijd is er ook een stijgende interesse vanuit Frankrijk in de noordelijk gelegen hoofdsteden. Thalys noteert een sterke stijging in het aantal gezinnen (+26%) en jongeren (+24%) die deze zomer aan boord stappen van de rode trein. Daarnaast verwacht ook IZY een forse stijging van het aantal reizigers deze zomer, van maar liefst 40% vergeleken met vorige zomer, dankzij een verhoging in capaciteit.