Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Hoe kun je de oudere doelgroep aan je binden?

Hoe kun je de oudere doelgroep aan je binden?

Met de demografische ontwikkelingen in het vizier zijn ouderen een groeiende doelgroep. Hoe kunnen Nederlandse dagattracties deze aantrekkelijke doelgroep aan zich binden? Startpagina zocht het uit en initieerde het onderzoek Uitjes 2019. Naast alle relavante informatie over deze doelgroep hebben de onderzoekers ook gevraagd naar de meest favoriete bekende reisgenoot.


Uitjes 2019 is een kwantitatief onderzoek onder 50-plussers  dateind juni 2019 online is uitgevoerd door Bureauvijftig in samenwerking Ruigrok NetPanel in opdracht van Startpagina.nl. Voor het onderzoek zijn 1.104 Nederlanders van vijftig jaar en ouder die wel eens een dagje uit gaan ondervraagd. De deelnemers zijn afkomstig uit het Nationale 50Plus Panel en NetPanel. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.


Belangrijkste keuzecriterium is niet het reisgezelschap of de weersomstandigheden maar de kosten. Ouderen noemen ‘redelijke prijzen’ massaal als belangrijkste ingrediënt voor een geslaagd dagje uit. Dat betekent niet dat ze geen geld uitgeven, per dag wordt door een meerderheid meer dan 25 euro uitgegeven en bezoeken ouderen graag de horeca. 

Hoogopgeleiden vaker op pad

  

Zo’n 40 procent van de Nederlandse vijftigplussers gaat eens of meerdere keren per maand een dagje uit. Wat daarbij opvalt, is dat hoogopgeleide ouderen veel vaker op stap zijn dan laagopgeleide ouderen. Zo gaat de helft (50 procent) van de hoogopgeleide vijftigplussers eens of meerdere keren per maand een dagje weg, terwijl dit onder laagopgeleiden slechts 31 procent is.

Meestal met partner op stap

  

Nederlandse ouderen gaan voornamelijk met hun partner op stap (58 procent), al is dit percentage onder tachtigjarigen een stuk lager (34 procent). Zij gaan, mogelijk door het wegvallen van een partner, vaker alleen of met kinderen weg. 

Redelijke prijzen belangrijk

  

Toch is dat reisgezelschap niet de belangrijkste succesfactor voor een uitje; dat zijn de prijzen. Een overgrote meerderheid van de 1.104 ondervraagden (60 procent) vindt ‘redelijke prijzen’ belangrijk voor een geslaagde dag. Mooi weer en reisgezelschap moeten het doen met 51 procent. De grootste groep ouderen (38 procent) spendeert tijdens een dagje uit tussen de 26 en 50 euro, al zit een aanzienlijke groep (29 procent) daar nog boven.


Dat prijzen belangrijk zijn wil overigens niet zeggen dat ouderen de hand angstvallig op de knip houden. Veruit de meeste vijftigplussers (68 procent) bezoeken bij voorkeur de horeca op locatie in plaats van dat ze, uit voornamelijk kostenoverwegingen, eten van huis meenemen – dat doet slechts 24 procent. Een etentje wordt dan ook door 56 procent gezien als de perfecte afsluiting van een dagje uit.

Ergernissen en favoriete reisgenoot

  

Afknappers tijdens uitjes zijn vooral viezigheid en onbeschoft gedrag. Ook ergeren ouderen zich aan drukte, hoge parkeerkosten en onvriendelijk personeel. Om die te ontlopen, bereiden ouderen hun dagjes uit goed voor. Daarbij varen ze voornamelijk op aanbevelingen van vrienden en familie (32 procent) en recensies in kranten en tijdschriften (29 procent). Reisprogramma’s zullen het ook goed doen, aangezien reisjournalist Floortje Dessing uit het onderzoek als meest gewilde reisgenoot naar voren komt. Met 14 procent eindigt zij boven aan de lijst van populairste BN’ers voor een dagje uit. André van Duin eindigt met 9 procent op de tweede plaats.

Link: https://www.startpagina.nl
Trefwoorden: dagrecreatie, demografie, ouderen

CELTH



||| Nieuws |||

01/04/25
Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.
01/04/25
Week van de Duurzame Waterrecreatie
In de week van 22 tot en met 28 mei 2025 vindt voor de derde keer op rij de Week van de Duurzame Waterrecreatie plaats. Tijdens deze week staan verschillende kennisonderwerpen op het gebied van duurzame waterrecreatie in de schijnwerpers.?
01/04/25
Tegenslagen voor culturele sector en
"Laten we samen verder bouwen aan een culturele en creatieve sector die blijft verbinden en vernieuwen". Met deze oproep opent voorzitter Kristel Baele het online jaarverslag 2024 van de Raad voor Cultuur, dat vandaag is gepubliceerd.
01/04/25
Exclusief voor leden
Plopsaland De Panne viert 25e verjaardag met spectaculaire parade
Plopsaland De Panne heeft op 29 maart 2025 haar 25e jubileumseizoen geopend met een groots feest, in aanwezigheid van talrijke bekende Vlamingen en prominenten. Het hoogtepunt van de viering is de gloednieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijke stoet met acht praalwagens, tientallen dansers en de Studio 100-figuren.
01/04/25
Brabant verwelkomt nieuw wandelplatform: WandelStarter
Brabantse wandelaars kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen met het nieuwe platform WandelStarter. Dit digitale initiatief, gelanceerd door Brabant Partners en partners, biedt een overzicht van meer dan 200 startpunten voor prachtige wandelroutes in de regio.
01/04/25
Nieuw personage in Slagharen: Burgemeester Bright verwelkomt gasten
De introductie van Burgemeester Bright naast alle bestaande personages zorgt voor extra beleving voor de bezoekers.
01/04/25
Exclusief voor leden
Cruiseschepen in Rotterdam aan de stekker
Een mijlpaal in de verduurzaming van de Rotterdamse haven is bereikt: cruiseschepen aan de Wilhelminakade kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom. Dit betekent dat ze hun motoren niet langer hoeven te laten draaien om stroom te produceren wat en aanzienlijke verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling oplevert.
31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...