Geplaatst op: 10-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Hoe kun je de oudere doelgroep aan je binden?

Hoe kun je de oudere doelgroep aan je binden?

Met de demografische ontwikkelingen in het vizier zijn ouderen een groeiende doelgroep. Hoe kunnen Nederlandse dagattracties deze aantrekkelijke doelgroep aan zich binden? Startpagina zocht het uit en initieerde het onderzoek Uitjes 2019. Naast alle relavante informatie over deze doelgroep hebben de onderzoekers ook gevraagd naar de meest favoriete bekende reisgenoot.


Uitjes 2019 is een kwantitatief onderzoek onder 50-plussers  dateind juni 2019 online is uitgevoerd door Bureauvijftig in samenwerking Ruigrok NetPanel in opdracht van Startpagina.nl. Voor het onderzoek zijn 1.104 Nederlanders van vijftig jaar en ouder die wel eens een dagje uit gaan ondervraagd. De deelnemers zijn afkomstig uit het Nationale 50Plus Panel en NetPanel. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.


Belangrijkste keuzecriterium is niet het reisgezelschap of de weersomstandigheden maar de kosten. Ouderen noemen ‘redelijke prijzen’ massaal als belangrijkste ingrediënt voor een geslaagd dagje uit. Dat betekent niet dat ze geen geld uitgeven, per dag wordt door een meerderheid meer dan 25 euro uitgegeven en bezoeken ouderen graag de horeca. 

Hoogopgeleiden vaker op pad

  

Zo’n 40 procent van de Nederlandse vijftigplussers gaat eens of meerdere keren per maand een dagje uit. Wat daarbij opvalt, is dat hoogopgeleide ouderen veel vaker op stap zijn dan laagopgeleide ouderen. Zo gaat de helft (50 procent) van de hoogopgeleide vijftigplussers eens of meerdere keren per maand een dagje weg, terwijl dit onder laagopgeleiden slechts 31 procent is.

Meestal met partner op stap

  

Nederlandse ouderen gaan voornamelijk met hun partner op stap (58 procent), al is dit percentage onder tachtigjarigen een stuk lager (34 procent). Zij gaan, mogelijk door het wegvallen van een partner, vaker alleen of met kinderen weg. 

Redelijke prijzen belangrijk

  

Toch is dat reisgezelschap niet de belangrijkste succesfactor voor een uitje; dat zijn de prijzen. Een overgrote meerderheid van de 1.104 ondervraagden (60 procent) vindt ‘redelijke prijzen’ belangrijk voor een geslaagde dag. Mooi weer en reisgezelschap moeten het doen met 51 procent. De grootste groep ouderen (38 procent) spendeert tijdens een dagje uit tussen de 26 en 50 euro, al zit een aanzienlijke groep (29 procent) daar nog boven.


Dat prijzen belangrijk zijn wil overigens niet zeggen dat ouderen de hand angstvallig op de knip houden. Veruit de meeste vijftigplussers (68 procent) bezoeken bij voorkeur de horeca op locatie in plaats van dat ze, uit voornamelijk kostenoverwegingen, eten van huis meenemen – dat doet slechts 24 procent. Een etentje wordt dan ook door 56 procent gezien als de perfecte afsluiting van een dagje uit.

Ergernissen en favoriete reisgenoot

  

Afknappers tijdens uitjes zijn vooral viezigheid en onbeschoft gedrag. Ook ergeren ouderen zich aan drukte, hoge parkeerkosten en onvriendelijk personeel. Om die te ontlopen, bereiden ouderen hun dagjes uit goed voor. Daarbij varen ze voornamelijk op aanbevelingen van vrienden en familie (32 procent) en recensies in kranten en tijdschriften (29 procent). Reisprogramma’s zullen het ook goed doen, aangezien reisjournalist Floortje Dessing uit het onderzoek als meest gewilde reisgenoot naar voren komt. Met 14 procent eindigt zij boven aan de lijst van populairste BN’ers voor een dagje uit. André van Duin eindigt met 9 procent op de tweede plaats.

Link: https://www.startpagina.nl
Trefwoorden: dagrecreatie, demografie, ouderen

CELTH





||| Nieuws |||

24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
30/12/24
Tunnel Jonkheerpad officieel geopend
ProRail heeft samen met Brabants Landschap en de gemeente Oisterwijk de onderdoorgang bij het Jonkheerpad in natuurgebied Landgoed Nemerlaer begin december officieel geopend.
27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...