Geplaatst op: 15-07-2019
Auteur: Marc Gerlings

ACM vraagt bijdrage experts in voorkomen online misleiding

ACM vraagt bijdrage experts in voorkomen online misleiding

Heeft u expertise op het gebied van gedragsbeïnvloeding van consumenten; als wetenschapper, beleidsmaker, belangenbehartiger of als online marketing expert bij een bedrijf? Draag dan bij aan de uitwerking van professionele standaarden voor online gedragsbeïnvloeding. De ACM stelt u graag een aantal vragen over gedragsbeïnvloeding in online beslisomgevingen voor consumenten.


De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakt een leidraad over beïnvloeding van consumenten in online beslisomgevingen. Hoe kiezen consumenten online hun product of dienst en hoe beïnvloedt het bedrijf die keuze door bijvoorbeeld grote knoppen, pop-ups, extra kleuren, vooraf ingevulde keuzes, of tekst? Steeds meer consumenten doen hun aankopen online zoals in webshops, bij vergelijkingssites en mobiele shopping apps. Bedrijven verzamelen gegevens over consumenten die online shoppen. Daarmee zijn zij steeds beter in staat het gedrag van consumenten te sturen.

De ACM wil dat bedrijven, als ze de consumenten online beïnvloeden om bepaalde keuzes te maken, rekening houden met de belangen van die consumenten. En de ACM wil sturingstechnieken die gebaseerd zijn op misleiding en dwang tegengaan. De leidraad zal praktische handvatten bieden waarmee bedrijven de juiste keuzes bij gedragsbeïnvloeding kunnen maken. Om de leidraad zo relevant en actueel mogelijk te maken wil de ACM van verschillende maatschappelijke partijen horen welke actuele ontwikkelingen zij zien en welke opvattingen zij hierover hebben.


De antwoorden op de vragen helpen de ACM om in de leidraad herkenbare en actuele voorbeelden van goede en slechte gedragsbeïnvloeding op te nemen. Ook helpt u de ACM inzicht te krijgen in de vragen die bij vertegenwoordigers van bedrijven en consumenten leven. Hiermee draagt u bij aan een betere bescherming van online consumenten en een eerlijker speelveld voor online ondernemers.


De ACM roept vooral gedrags- en online marketing experts in het bedrijfsleven en de wetenschap op om te reageren, evenals mensen die vanuit branche- of consumentenorganisaties expertise hebben op dit onderwerp. De 11 vragen vindt u hier.

De vragen die de ACM stelt kunt u beantwoorden via beslisonline@acm.nl. U kunt tot 16 augustus 2019 reageren.

De informatie die de ACM verzamelt wordt gebruikt bij het opstellen van de ‘leidraad online beslisomgeving’. Die concept-leidraad verschijnt in het najaar voor consultatie. Eind 2019 verwacht de ACM de definitieve leidraad te kunnen vaststellen.

Topics:Marketing
Trefwoorden: online, marketing, gedrag, beïnvloeding, misleiding

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...