Aandeel luchtvaart in CO2-uitstoot groeit
Deskundigen signaleren al jaren dat het aandeel van de luchtvaart in de wereldwijde CO2-uitstoot groeit. Dat komt omdat in andere branches de uitstoot terugloopt en die in de luchtvaart juist groeit.
Voor de luchtvaart zijn beperkingen van de CO2-uitstoot niet makkelijk te realiseren waarbij de enorme groei van de luchtvaart ook niet meewerkt. De berichtgeving van de NOS, die bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) de uitstoot van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen met passagiersvluchten opvroeg, bevestigt dat nog maar eens. De uitstoot is de afgelopen vijf jaar fors gestegen.
Fors hogere uitstoot
Die van TUI Airlines Nederland groeide met een stijging van 74 procent het sterkst, gevolgd door Corendon (70 procent), Transavia (33 procent) en KLM (18 procent). Het betreft hier overigens alleen Europese vluchten. Verwacht wordt dat als alle vluchten bij de analyse worden betrokken, de uitstoot nog meer is gegroeid.
Weinig alternatieven
Volgens de KLM is CO2-reductie voor de luchtvaart lastig omdat er nog geen goed alternatief is voor kerosine vanwege de benodigde hoge energiedichtheid om vliegtuigen de lucht in te krijgen. KLM heeft wel de ambitie om in 2030 15% minder CO2 uit te stoten. De groei van de uitstoot door TUI wordt verklaard door de groei van het aantal vluchten. TUI zegt dat de uitstoot per passagier per kilometer de afgelopen tien jaar met 21% is afgenomen.