Geplaatst op: 16-07-2019

Publiek maakt Rembrandt kunst

Publiek maakt Rembrandt kunst

Gister, op de geboortedag van Rembrandt, openden 693 kunstenaars hun eigen tentoonstelling in het Rijksmuseum: Lang Leve Rembrandt. Het publiek maakte zijn eigen versie van het werk van Rembrandt. Van basisschoolleerling tot gevestigd kunstenaar en van controller tot meubelmaker, honderden kunstenaars brengen in de zomertentoonstelling van het Rijksmuseum een eerbetoon aan de grote meester.

Te zien zijn onder meer 96 versies van De Nachtwacht, 253 kinderkunstwerken en 132 kopieën van Rembrandts zelfportretten. Lang Leve Rembrandt is t/m 15 september 2019 te zien in de Philipsvleugel van het Rijksmuseum.


Oproep om kunst Rembrandt slaat aan

Meer dan 8.000 mensen uit 95 landen gaven begin dit jaar gehoor aan de oproep een zelfgemaakt kunstwerk geïnspireerd op het werk van Rembrandt in te sturen. Een deskundige jury heeft voor de tentoonstelling Lang Leve Rembrandt 575 werken geselecteerd die in totaal door 693 mensen zijn gemaakt. Thema’s in de tentoonstelling zijn gebaseerd op de overeenkomsten tussen de werken van de vele kunstenaars. Dit zijn thema’s als De Nachtwacht, portretten in de stijl van Rembrandt of Rembrandt als verhalenverteller.




Het tentoonstellings- en grafisch ontwerp is in handen van Irma Boom en het Rijksmuseum. 


Download hier de Lang Leve Rembrandt krant met de namen van alle geselecteerde kunstenaars en de thema's en opbouw van de tentoonstelling.


2019 – overzicht Het Jaar van Rembrandt in het Rijksmuseum
In 2019 is het 350 jaar geleden dat Rembrandt van Rijn (1606-1669) overleed. Reden om de kunstenaar te eren en zijn werk, zijn tijdgenoten en de 17de eeuw extra onder de aandacht te brengen. Dit komt samen in het themajaar Rembrandt en de Gouden Eeuw, met tal van tentoonstellingen en activiteiten in het hele land. Het Rijksmuseum sluit dit feestelijke jaar af met de tentoonstellingRembrandt-Velázquez, Nederlandse en Spaanse meesters(11 oktober 2019 t/m 19 januari 2020). Met topstukken van Rembrandt en zijn tijdgenoten uit onder andere het Museo Nacional del Prado in Madrid.

Trefwoorden: Rembrandt, themajaar, kunst, cultuur, toerisme, citymarketing

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.