Geplaatst op: 17-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Tickets dagattracties duurder, Nederlander zoekt massaal naar korting

Tickets dagattracties duurder, Nederlander zoekt massaal naar korting
Photo by Stephen Hateley on Unsplash

Entreekaartjes voor een dagje uit zijn dit jaar gemiddeld 4,4% duurder dan in 2018. Daartegenover staat dat de kortingen die consumenten kunnen behalen door mee te doen aan spaaracties ook veel hoger zijn. Een overgrote meerderheid van de Nederlanders (89%) zoekt naar korting. Dat blijkt uit onderzoek van Tikata, een site waar kortingsacties worden verzameld.


In het prijsonderzoek is uitgegaan van een gezin met vier personen van 35, 34, 10 en 6 jaar oud. Tikata houdt de prijzen en kortingsacties bij van 150 dagattracties. Voor het onderzoek zijn de prijzen van 35 dagattracties in Nederland, België en Duitsland voor 2018 en 2019 geanalyseerd. Het zoek- en boekgedrag van consumenten is onderzocht door een enquête onder 443 respondenten.

Kassaprijzen

  

Een gemiddeld gezin van vier personen is in 2019 veel meer kwijt is aan de kassa voor tickets, namelijk € 94,46 in 2019 vs. € 90,53 in 2018. Een stijging van 4,4%. Drie van de 35 parken hebben de kassaprijs verlaagd, 3 parken hebben hun prijs ongewijzigd gehouden en 29 parken hebben de toegangsprijzen verhoogd.

Online prijzen

  

Zoekt het gezin online naar korting dan bespaart zij net als in 2018 ruim € 20,- en betalen slechts € 74,29, dat is 4,8% meer dan in 2018. Opvallend is dat 7 van de 35 parken online goedkoper zijn geworden dan in 2018.


Figuur 1: Prijzen voor entreetickets van 35 dagattracties


Bron: Tikata

Actieprijzen

  

Er kan in 2019 fors meer bespaard worden door mee te doen aan spaaracties van bijvoorbeeld de supermarkten. Met deze acties betaalt hetzelfde gezin slechts € 58,78 per uitje. Een korting van € 35,68 (37,7%). De korting is ruim hoger dan de € 30,81 die in 2018 bespaard kon worden. 14 van de 35 parken zijn op deze manier goedkoper dan 2018.

Maximale korting

  

Als we de prijs voor het gezin nog één keer berekenen, maar dan met een onbeperkte set aan spaarpunten, Air Miles, ANWB lidmaatschappen etc dan valt op dat het uitje nog maar € 38,39 kost en dus een maximale besparing van 59% op de kassaprijs kan worden behaald.

De kortingszoeker

  

Bijna alle respondenten aan de enquete (89,4%) zoeken naar korting. Wellicht niet zo verwonderlijk omdat het onderzoek is geïnitieerd door een kortingssite. Interessanter wordt het als we bekijken waar ze naar korting zoeken. Dan blijken zoekmachines en social media favoriet te zien. Ook kortingssites en de website van het uitje zelf worden door veel respondenten gebruikt. De helft van de respondenten zoekt korter dan een half uur naar een kortingsactie, 44% zoekt gedurende meerdere dagen. Populaire kortingssites zijn Social Deal, Groupon, ANWB en veilingsites.


Figuur 2: Waar en hoe lang consumenten naar korting zoeken


Bron: Tikata


De meeste respondenten (66%) kopen de tickets een week of minder van te voren. 60% zegt altijd een goede deal te vinden. De 40% die geen goede deal vindt, noemt als grootste ergernis dat gevonden deals niet meer werken / uitverkocht zijn. Een meerderheid (64%) combineert tickets en aanbiedingen om zo tot de goedkoopste deal te komen. Maar het aanmaken van meerder accounts om er nog meer korting uit te slepen, gaat 65% te ver. Ook goed nieuws voor Tapperuse want 51% staat open voor betalen per minuut waarbij een kort bezoek veel korting op kan leveren. Een deal in combinatie met het openbaar vervoer is minder populair want 64% wil de auto niet laten staan ook al is een deal met openbaar vervoer goedkoper.


Figuur 3: Meest bezochte kortingssites


Bron: Tikata

 
Link: https://www.tikata.nl/blog/433/dagje-uit-kan-veel-goedkoper-door-spaaracties
Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, prijzen, kortingsacties

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
Exclusief voor leden
Breaking werkt samen met 3x3
Op 12 oktober 2024 vindt het Nederlands Kampioenschap Breakdance plaats onder de naam Amsterdam Breaking Championships. Dit jaar bundelt de breakdance community de krachten met 3x3 basketbal in de iconische Gashouder in de hoofdstad.
19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
11/09/24
Hoger beroep over mountainbikeroute Sallandse Heuvelrug
Routenetwerken Twente is het niet eens met de gerechtelijke uitspraak over de langere sluiting van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug en gaat in hoger beroep. De beheerorganisatie zet nu ook eigen onderzoek naar flora en fauna in.
29/08/24
Sportevenementen zorgen voor stijging camperreserveringen bij Goboony
De unieke combinatie van het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen heeft deze zomer geleid tot een stijging van ongeveer 9% in reserveringen bij Goboony, het grootste deelplatform voor campers in Europa.
27/08/24
Exclusief voor leden
Oplopende arbeidskosten en verliezen in gastvrijheidssector
Bedrijven in de gastvrijheidssector zijn minder positief over de bedrijfsresultaten van het afgelopen halfjaar dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer. Ze zijn wel positiever over de arbeidsmarkt en ervaren als gevolg van het tekort aan personeel minder vaak een hoge werkdruk.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.