Tickets dagattracties duurder, Nederlander zoekt massaal naar korting
Entreekaartjes voor een dagje uit zijn dit jaar gemiddeld 4,4% duurder dan in 2018. Daartegenover staat dat de kortingen die consumenten kunnen behalen door mee te doen aan spaaracties ook veel hoger zijn. Een overgrote meerderheid van de Nederlanders (89%) zoekt naar korting. Dat blijkt uit onderzoek van Tikata, een site waar kortingsacties worden verzameld.
In het prijsonderzoek is uitgegaan van een gezin met vier personen van 35, 34, 10 en 6 jaar oud. Tikata houdt de prijzen en kortingsacties bij van 150 dagattracties. Voor het onderzoek zijn de prijzen van 35 dagattracties in Nederland, België en Duitsland voor 2018 en 2019 geanalyseerd. Het zoek- en boekgedrag van consumenten is onderzocht door een enquête onder 443 respondenten.
Kassaprijzen
Een gemiddeld gezin van vier personen is in 2019 veel meer kwijt is aan de kassa voor tickets, namelijk € 94,46 in 2019 vs. € 90,53 in 2018. Een stijging van 4,4%. Drie van de 35 parken hebben de kassaprijs verlaagd, 3 parken hebben hun prijs ongewijzigd gehouden en 29 parken hebben de toegangsprijzen verhoogd.
Online prijzen
Zoekt het gezin online naar korting dan bespaart zij net als in 2018 ruim € 20,- en betalen slechts € 74,29, dat is 4,8% meer dan in 2018. Opvallend is dat 7 van de 35 parken online goedkoper zijn geworden dan in 2018.
Figuur 1: Prijzen voor entreetickets van 35 dagattracties
Bron: Tikata
Actieprijzen
Er kan in 2019 fors meer bespaard worden door mee te doen aan spaaracties van bijvoorbeeld de supermarkten. Met deze acties betaalt hetzelfde gezin slechts € 58,78 per uitje. Een korting van € 35,68 (37,7%). De korting is ruim hoger dan de € 30,81 die in 2018 bespaard kon worden. 14 van de 35 parken zijn op deze manier goedkoper dan 2018.
Maximale korting
Als we de prijs voor het gezin nog één keer berekenen, maar dan met een onbeperkte set aan spaarpunten, Air Miles, ANWB lidmaatschappen etc dan valt op dat het uitje nog maar € 38,39 kost en dus een maximale besparing van 59% op de kassaprijs kan worden behaald.
De kortingszoeker
Bijna alle respondenten aan de enquete (89,4%) zoeken naar korting. Wellicht niet zo verwonderlijk omdat het onderzoek is geïnitieerd door een kortingssite. Interessanter wordt het als we bekijken waar ze naar korting zoeken. Dan blijken zoekmachines en social media favoriet te zien. Ook kortingssites en de website van het uitje zelf worden door veel respondenten gebruikt. De helft van de respondenten zoekt korter dan een half uur naar een kortingsactie, 44% zoekt gedurende meerdere dagen. Populaire kortingssites zijn Social Deal, Groupon, ANWB en veilingsites.
Figuur 2: Waar en hoe lang consumenten naar korting zoeken
Bron: Tikata
De meeste respondenten (66%) kopen de tickets een week of minder van te voren. 60% zegt altijd een goede deal te vinden. De 40% die geen goede deal vindt, noemt als grootste ergernis dat gevonden deals niet meer werken / uitverkocht zijn. Een meerderheid (64%) combineert tickets en aanbiedingen om zo tot de goedkoopste deal te komen. Maar het aanmaken van meerder accounts om er nog meer korting uit te slepen, gaat 65% te ver. Ook goed nieuws voor Tapperuse want 51% staat open voor betalen per minuut waarbij een kort bezoek veel korting op kan leveren. Een deal in combinatie met het openbaar vervoer is minder populair want 64% wil de auto niet laten staan ook al is een deal met openbaar vervoer goedkoper.
Figuur 3: Meest bezochte kortingssites
Bron: Tikata