Geplaatst op: 17-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Tickets dagattracties duurder, Nederlander zoekt massaal naar korting

Tickets dagattracties duurder, Nederlander zoekt massaal naar korting
Photo by Stephen Hateley on Unsplash

Entreekaartjes voor een dagje uit zijn dit jaar gemiddeld 4,4% duurder dan in 2018. Daartegenover staat dat de kortingen die consumenten kunnen behalen door mee te doen aan spaaracties ook veel hoger zijn. Een overgrote meerderheid van de Nederlanders (89%) zoekt naar korting. Dat blijkt uit onderzoek van Tikata, een site waar kortingsacties worden verzameld.


In het prijsonderzoek is uitgegaan van een gezin met vier personen van 35, 34, 10 en 6 jaar oud. Tikata houdt de prijzen en kortingsacties bij van 150 dagattracties. Voor het onderzoek zijn de prijzen van 35 dagattracties in Nederland, België en Duitsland voor 2018 en 2019 geanalyseerd. Het zoek- en boekgedrag van consumenten is onderzocht door een enquête onder 443 respondenten.

Kassaprijzen

  

Een gemiddeld gezin van vier personen is in 2019 veel meer kwijt is aan de kassa voor tickets, namelijk € 94,46 in 2019 vs. € 90,53 in 2018. Een stijging van 4,4%. Drie van de 35 parken hebben de kassaprijs verlaagd, 3 parken hebben hun prijs ongewijzigd gehouden en 29 parken hebben de toegangsprijzen verhoogd.

Online prijzen

  

Zoekt het gezin online naar korting dan bespaart zij net als in 2018 ruim € 20,- en betalen slechts € 74,29, dat is 4,8% meer dan in 2018. Opvallend is dat 7 van de 35 parken online goedkoper zijn geworden dan in 2018.


Figuur 1: Prijzen voor entreetickets van 35 dagattracties


Bron: Tikata

Actieprijzen

  

Er kan in 2019 fors meer bespaard worden door mee te doen aan spaaracties van bijvoorbeeld de supermarkten. Met deze acties betaalt hetzelfde gezin slechts € 58,78 per uitje. Een korting van € 35,68 (37,7%). De korting is ruim hoger dan de € 30,81 die in 2018 bespaard kon worden. 14 van de 35 parken zijn op deze manier goedkoper dan 2018.

Maximale korting

  

Als we de prijs voor het gezin nog één keer berekenen, maar dan met een onbeperkte set aan spaarpunten, Air Miles, ANWB lidmaatschappen etc dan valt op dat het uitje nog maar € 38,39 kost en dus een maximale besparing van 59% op de kassaprijs kan worden behaald.

De kortingszoeker

  

Bijna alle respondenten aan de enquete (89,4%) zoeken naar korting. Wellicht niet zo verwonderlijk omdat het onderzoek is geïnitieerd door een kortingssite. Interessanter wordt het als we bekijken waar ze naar korting zoeken. Dan blijken zoekmachines en social media favoriet te zien. Ook kortingssites en de website van het uitje zelf worden door veel respondenten gebruikt. De helft van de respondenten zoekt korter dan een half uur naar een kortingsactie, 44% zoekt gedurende meerdere dagen. Populaire kortingssites zijn Social Deal, Groupon, ANWB en veilingsites.


Figuur 2: Waar en hoe lang consumenten naar korting zoeken


Bron: Tikata


De meeste respondenten (66%) kopen de tickets een week of minder van te voren. 60% zegt altijd een goede deal te vinden. De 40% die geen goede deal vindt, noemt als grootste ergernis dat gevonden deals niet meer werken / uitverkocht zijn. Een meerderheid (64%) combineert tickets en aanbiedingen om zo tot de goedkoopste deal te komen. Maar het aanmaken van meerder accounts om er nog meer korting uit te slepen, gaat 65% te ver. Ook goed nieuws voor Tapperuse want 51% staat open voor betalen per minuut waarbij een kort bezoek veel korting op kan leveren. Een deal in combinatie met het openbaar vervoer is minder populair want 64% wil de auto niet laten staan ook al is een deal met openbaar vervoer goedkoper.


Figuur 3: Meest bezochte kortingssites


Bron: Tikata

 
Link: https://www.tikata.nl/blog/433/dagje-uit-kan-veel-goedkoper-door-spaaracties
Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, prijzen, kortingsacties

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Start Bouw Ngyuwe bij ZooParc Overloon
ZooParc Overloon is begonnen met de bouw van Ngyuwe, het grootste expeditiegebied in de geschiedenis van het park. Ngyuwe neemt bezoekers mee naar het hart van tropisch Afrika.