Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Wat betekenen cultuur en media voor de Nederlandse economie?

Wat betekenen cultuur en media voor de Nederlandse economie?
Photo by Václav Pluha? on Unsplash

De bijdrage van cultuur en media aan de Nederlandse economie (bbp) bedraagt 3,7 procent. Dit gaat gepaard met een aandeel van 4,5 procent in de totale werkgelegenheid. Huishoudens consumeren voor 14,1 miljard euro aan cultuur- en mediaproducten. Dit blijkt uit de eerste satellietrekening cultuur en media die het CBS op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft samengesteld voor het jaar 2015.


25,5 miljard euro aan toegevoegde waarde

De toegevoegde waarde uit de productie van cultuur- en mediaproducten in 2015 bedroeg 25,5 miljard euro en was daarmee goed voor 3,7 procent van het bruto binnenlands product (bbp). De arbeidsinzet voor deze productie was 320 duizend arbeidsjaren, dat is 4,5 procent van de totale werkgelegenheid in Nederland.



 

De toegevoegde waarde van toerisme is met 4,5 procent net iets groter waarbij ook het aandeel in de werkgelegenheid met 6,3 procent beduidend groter is.


De bijdrage van cultuur en media aan het bbp is hiermee iets kleiner dan die van de bouwnijverheid (4,1 procent) maar ruim tweemaal zo groot als die van landbouw, bosbouw en visserij (1,6 procent).

Huishoudens consumeren voor 14,1 miljard euro aan cultuur en media

  

Cultuur en media zijn voor veel mensen een belangrijke vrijetijdsbesteding. Denk bijvoorbeeld aan museum- en theaterbezoek, tv-kijken, muziek luisteren en het lezen van boeken. Een vijfde deel (21 procent) ofwel 14,1 miljard euro van de cultuur- en mediaproducten wordt dan ook geconsumeerd door huishoudens. De uitgaven aan cultuur- en mediaproducten in het domein audiovisueel zijn met 5,1 miljard euro ofwel 40 procent het grootst, gevolgd door letteren (boeken, kranten, tijdschriften e.d.) met 20 procent, podiumkunsten (16 procent) en erfgoed, waaronder musea (12 procent).



Reclame grootste domein binnen cultuur en media

  

Het totale aanbod van cultuur- en mediaproducten bedroeg 58,1 miljard euro in 2015. Hierbinnen is het aanbod van reclame met 17,4 miljard euro (30 procent) het grootste. Cultuur- en mediaproducten in het domein audiovisueel (radio, tv, film e.d.) komen met 14,2 miljard euro (24 procent) op de tweede plaats.


Van het totale aanbod aan cultuur- en mediaproducten kwam in 2015 ruwweg drie kwart (76 procent) uit binnenlandse productie en een kwart uit invoer. Die verhouding is vergelijkbaar met die in de gehele Nederlandse economie, waarvan 72 procent van alle beschikbare goederen en diensten bestond uit binnenlandse productie.

 
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatie/2019/29/satellietrekening-cultuur-en-media-2015
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, podiumkunsten, musea, erfgoed

CELTH



||| Nieuws |||

29/04/25
Exclusief voor leden
Werelderfgoedcentrum Waddenzee WEC geopend
In Lauwersoog is het Werelderfgoedcentrum Waddenzee WEC geopend. Het WEC is ontstaan uit de wens om het Zeehondencentrum Pieterburen een toekomstbestendige basis te geven.
29/04/25
Reisbranche verliest kort geding om verbod op fossiele reclame
De reisbranche heeft het kort geding tegen de gemeente Den Haag verloren. ANVR en reisorganisaties TUI, D-Reizen en Prijsvrij.nl wilden hiermee het verbod op fossiele reclame in de openbare ruimte in Den Haag van tafel krijgen.
29/04/25
De Nederlandse winnaars van de ACSI Awards 2025
Recreatiepark De Leistert in het Midden-Limburgse Roggel is door kampeerders voor het tweede jaar op rij verkozen tot beste camping van Nederland. Dat maakt campingspecialist ACSI bekend die in 12 categorieën de zogenaamde ACSI Awards 2025 uitreikte.
29/04/25
Europa-Park: Economische krachtpatser voor de regio
Een recente studie van de Universiteit van St. Gallen toont aan dat het Europa-Park Resort een krachtige motor is voor de regionale economie. Jaarlijks genereert de aanwezigheid van het park honderden miljoenen euro's aan omzet in Baden-Württemberg en zelfs in de Franse Elzas en flink wat werkgelegenheid.
25/04/25
Provincie Groningen investeert in vrijetijdsaanbod Ommeland
Groningen wil deze zomer bruisen en de provincie trekt de portemonnee. Met een nieuwe subsidieregeling wil de provincie ondernemers en organisaties stimuleren om het vrijetijdsaanbod in het Ommeland te versterken en onder de aandacht te brengen.
25/04/25
Nieuwe Weerbaarheidsscan Overijssel helpt vakantieparken in strijd tegen ondermijning
Vakantieparkeigenaren in Overijssel kunnen vanaf heden gebruikmaken van een nieuwe Weerbaarheidsscan om zich beter te wapenen tegen ondermijnende criminaliteit. De scan is ontworpen om eigenaren van vakantieparken inzicht te geven in hun kwetsbaarheden en hen te helpen signalen van criminele inmenging te herkennen en hierop te anticiperen.
25/04/25
Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid
De provincie Utrecht heeft in samenwerking met het Routebureau Utrecht en alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties, het complete recreatieve fietsroutenetwerk vernieuwd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer.
25/04/25
Exclusief voor leden
Hoger rendement voor vakantiehuizen met wellness en thuiswerkmogelijkheden,
Vakantiehuizen die beschikken over wellnessfaciliteiten zoals een sauna of hottub genereerden in 2024 een aanzienlijk hoger rendement dan vergelijkbare woningen zonder deze extra’s. Andere trends die de verhuurbaarheid beïnvloeden zijn thuiswerkmogelijkheden, laadpalen, privacy, gezinsvriendelijke voorzieningen en niet onbelangrijk een instagramwaardig interieur.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...