Geplaatst op: 23-07-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Watersnoodmuseum ontwikkelt interactief programma voor jeugd

Watersnoodmuseum ontwikkelt interactief programma voor jeugd

Het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk heeft een leerzaam en interactief Jeugdwatersnoodmuseum opgezet. In de speciale jeugdroute door het museum ontdekken kinderen van 8 tot 12 jaar de waargebeurde verhalen over de Watersnoodramp van 1953 aan de hand van ooggetuigen Koos en Mina. Kinderen maken een stap terug in de tijd en leren met schriftjes, opdrachten en games alles over de geschiedenis van de watersnood en wat er nu wordt gedaan om water tegen te houden. En ze ontdekken de kracht van het water.


Het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk heeft een leerzaam en interactief Jeugdwatersnoodmuseum opgezet. In de speciale jeugdroute door het museum ontdekken kinderen van 8 tot 12 jaar de waargebeurde verhalen over de Watersnoodramp van 1953 aan de hand van ooggetuigen Koos en Mina. 


Interactieve kinderroute

Tijdens de route maken kinderen een stap terug in de tijd en leren met schriftjes, opdrachten en games alles over de geschiedenis van de watersnood en wat er nu wordt gedaan om water tegen te houden. En ze ontdekken de kracht van het water. Het Jeugdwatersnoodmuseum heeft een interactieve kinderroute door het museum. Koos en Mina zijn twee ooggetuigen die tijdens de ramp 5 en 12 jaar oud waren. Ze nemen de jonge bezoekers mee in hun verhaal die zo onderweg leren over de watersnoodramp.

Zelfstandig aan de slag

  

Een bezoek aan het Watersnoodmuseum is bij uitstek geschikt voor jongeren tussen 9 en 12 jaar als ze zelfstandig aan de slag willen gaan met de lees- en schrijfopdrachten. En daarnaast zijn het niet allemaal vrolijke ervaringen. Jongeren kunnen de jeugdroute volgen aan de hand van een schriftje in vijftiger jaren stijl. Dit schriftje bevat informatie over het ervaringsverhaal van Mina of Koos. Voor beide verhalen kunnen kinderen kiezen uit Nederlands, Duits, Frans of Engels.De watersnoodkinderen stellen zich voor en verspreid door het museum zijn allerlei locaties waar jonge bezoekers vragen mogen beantwoorden. Zo leren ze meer over de ervaringen van Koos en Mina en tegelijkertijd natuurlijk over de watersnood van 1953.



 
 
Link: https://watersnoodmuseum.nl/jeugd/
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, kinderen, Zeeland

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...