Geplaatst op: 24-07-2019
Auteur: Marc Gerlings

Creatieve producten voor touringcars door studenten

Creatieve producten voor touringcars door studenten

De opleiding toerisme en recreatiemanagement van Hogeschool VIVES campus Brugge en opleiding Thomas More hebben opnieuw goed gescoord tijdens de jaarlijkse wedstrijd ‘Creëer uw eigen autocarreis’ van BAVV & Busworld. VIVES won de prijs in 2017 en 2018. Dit jaar namen enkel VIVES en Thomas More deel, en studenten van beide hogescholen vielen in de prijzen. De branchevereniging vindt het belangrijk dat studenten goed op de hoogte zijn van de kansen voor touringcars.


BAAV is de Beroepsfederatie van Autobus- en Autocarondernemers van Vlaanderen en organiseert Busworld, ’s werelds grootste professionele beurs voor autocar- en autobusconstructeurs en hun toeleveranciers. Het systeem stak dit jaar anders in elkaar: elk groepje studenten kreeg de keuze uit een lijst projecten die door autocarondernemers zelf werden aangeleverd. Zij werkten voor hun gekozen autocarondernemer het voorgestelde project uit. Daarbij kregen zij alleen bestemming, doelgroep en richtprijs op, al de rest hebben ze zelf ingevuld.


Uit beide hogescholen werd er een winnaar gekozen die een prijs krijgt van 1000 euro om te besteden bij hun eigen autocarist, om deel te nemen aan een bestaande reis of om zelf een autocar mee af te huren. Vier studenten van VIVES vielen in de prijzen. Op de foto zie je Jay Vandenbussche, Manon Vandenbriele en Ella Standaert. Ze werkten een reis uit naar de Périgord. "De voornaamste redenen voor de keuze van dit groepje zijn: zeer mooi uitgewerkt en gevarieerd programma, een aantrekkelijke prijs, creatief gebruik van de autocar, mooi uitgewerkte marketing. Bert Patteeuw van Reizen Patteeuw overweegt ook zeker om deze op te nemen in zijn brochure”, aldus de jury van BAAV.


Jay Vandenbussche van VIVES: "De wedstrijd zelf vind ik persoonlijk een goed initiatief en de prijs die beloofd wordt, is een goede motivatie om de opdracht nog beter uit te voeren. Wijzelf hadden niet verwacht dat we zouden winnen en zijn dus heel erg verrast. Natuurlijk voelt het ook wel als een eer aan dat je groep gekozen wordt als de beste uitgewerkte groepsreis.” Ella Standaert: "Na al dat zwoegen en zweten en al het werk dat we erin hebben gestopt is het natuurlijk leuk om daar erkenning voor te krijgen.”

Comer Con Gusto

De winnaar voor Thomas More is het groepje dat Comer Con Gusto heeft uitgewerkt. De argumentatie van de jury: "Aantrekkelijke prijs, doen beroep op een gespecialiseerde reisleider, leuke combinatie Frankrijk – Spanje, gevarieerd programma en veel keuzemogelijkheden, goed uitgewerkte marketing. Hilde van Viamundi zal deze reis eventueel opnemen in haar brochure.”


Inge Serruys, opleidingshoofd van VIVES: "Wij houden eraan om de specifieke eigenheden en uitzonderlijke mogelijkheden van autocarreizen met nadruk in ons lessenpakket op te nemen. Ook de concrete samenwerking met het werkveld is een absolute meerwaarde. Dit project geeft hiervoor zeer concrete praktijkervaring. We zijn zeer trots op de mooie resultaten van onze studenten.”


Jan Deman, secretaris van BAAV: "Wij vinden het zeer belangrijk dat het autocarproduct bij studenten toerisme en recreatie goed gekend is. Zij zullen in de toekomst mee de verkoop van autocarreizen realiseren, en hiervoor is een grondige kennis van het product de beste garantie. Daarenboven zijn de ideeën van deze jonge mensen en de samenwerking met de betrokken partijen inspirerend voor de bedrijven van onze sector.”

Trefwoorden: bus, autocar, opleiding, productontwikkeling

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...