Meer maatregelen om in te grijpen bij dominante online platforms
De aanhoudende groei van online platforms biedt duidelijk
maatschappelijke voordelen voor mensen en bedrijven. Maar het baart het kabinet
ook zorgen: toetreding van nieuwe bedrijven kan beperkt worden en de online
keuzevrijheid van consumenten & ondernemers kan in het geding komen.
Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
hebben een discussiepaper waarin gepleit wordt de overheid meer mogelijkheden
om in te grijpen.
In mei heeft de staatssecretaris Mona Keijzer van EZK een brief naar de Tweede
Kamer gestuurd met daarin drie voorstellen om in te kunnen grijpen bij
mededingingsproblemen in de digitale economie. De staatssecretaris zal in
Europa pleiten voor beter passende criteria voor het melden van een overname,
door bijvoorbeeld naast de omzet, ook rekening te houden met de
transactiewaarde van een overname.
Stroom data kritisch volgen
Daarnaast moeten richtsnoeren verduidelijkt worden voor de toepassing van
mededingingsregels bij online platforms. Bijvoorbeeld hoe de rol van data wordt
meegewogen bij het beoordelen van concurrentievraagstukken bij platforms. En
het kabinet wil graag ook bevoegdheden voor de toezichthouder om vooraf in te
grijpen als een platform een positie dreigt te krijgen waar ondernemers of
consumenten niet meer omheen kunnen.
Discussiepaper
De ACM ondersteunt het voorstel voor zo’n ex ante-instrument (vooraf beoordelen
van veranderingen), omdat we zien dat met name de snelheid waarmee de huidige
toezichtsinstrumenten niet altijd snel tot resultaat kunnen leiden. ACM heeft
samen met EZK een discussiepaper (2 pagina's, in het Engels. Zie onderaan dit nieuwsbericht bij Download) opgesteld waarin we de
gedachten achter een ex ante-instrument verder verkennen. Daarmee willen ACM en
EZK de komende periode bijvoorbeeld bijdragen aan de beleidsagenda van de
nieuwe Europese Commissie.
Trefwoorden: platform, digitale economie, maatregelen, ingrijpen, ACM, overheid
|
|
26/11/24
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
|
26/11/24
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
|
25/11/24
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
|
25/11/24
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
|
25/11/24
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
|
25/11/24
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
|
22/11/24
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
|
22/11/24
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
|
|
28/11/24
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
|
03/12/24
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
|
|