Geplaatst op: 12-08-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

BOVAG: Verplichte keuring aanhangwagens hard nodig

BOVAG: Verplichte keuring aanhangwagens hard nodig
Bron: Pixabay

BOVAG pleit voor een verplichte keuring van aanhangwagens. Directe aanleiding is een inspectie door BOVAG na afloop van de Sneekweek waar keurmeesters gebreken constateerden aan maar liefst 82 procent van de gecontroleerde boottrailers en een risico vormden voor de verkeersveiligheid.


In Friesland werden 132 aanhangwagens onder de loep genomen, waarvan er slechts 24 geen mankementen hadden.

Versleten banden, veter als breekkabel en speling op wiellagers

  

Exact tien jaar eerder voerde BOVAG in Sneek een soortgelijke controle uit en de staat van onderhoud van de boottrailers lijkt sindsdien verslechterd. Destijds had 61 procent verouderde banden en deze keer was dat 71 procent, oftewel 94 van de 132 aanhangers. Het advies luidt om de banden elke zes jaar te vervangen, maar de controleurs troffen meerdere trailers aan met rubber uit de jaren ’90 en met grote scheuren of een vervormd karkas. Speling op de wiellagers werd ook meermaals geconstateerd. In 2009 had 23 procent een beschadigde of ontbrekende breekkabel dan wel hulpkoppeling, terwijl dat percentage nu is opgelopen tot 29. Een enkeling gebruikte zelfs een veter als breekkabel. Op het vlak van verlichting is wel enige verbetering, hoewel nog steeds een derde de zaken niet op orde heeft. Opvallend is dat veel boottrailers de verplichte mistlamp missen of de lampen met plakband op de trailer bevestigen.

Keuringsplicht hard nodig

  

In tegenstelling tot buurlanden Duitsland en België kent Nederland geen APK voor aanhangwagens. Volgens BOVAG werkt keuren op vrijwillige basis niet en is de pakkans door de politie te klein. Op basis van de controle van boottrailers en eerdere inspecties van onder andere paardentrailers stelt BOVAG voor om een vorm van keuringsplicht op de politieke agenda te plaatsen. Telkens weer zien keurmeesters van BOVAG vele schrijnende gevallen, waarbij grote risico’s worden genomen en levensgevaarlijke combinaties de openbare weg op gaan. Uit de controle in Sneek blijkt dat veel booteigenaren zich simpelweg onbewust zijn de technische staat van hun aanhangwagen.

 
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, wet- en regelgeving, veiligheid aanhangers, boottrailers, watersport

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/11/24
Pilot met Biesboschvaantje om recreatieve voorzieningen te financieren
In 2025 start de gemeente Drimmelen een pilot met het Biesboschvaantje, een initiatief van Stichting Recreatief Drimmelen en lokale ondernemers. Het Biesboschvaantje is bedoeld voor gebruikers van de Biesbosch, die hiermee kunnen bijdragen aan het onderhoud en beheer van recreatieve voorzieningen.
21/10/24
Exclusief voor leden
Boot Holland wil meer beleving zijn
In 2025 gaat Boot Holland een fase in. De indoor watersportbeurs van Nederland krijgt een moderne nautische look, wat zowel vaste bezoekers als nieuwe watersportliefhebbers aanspreekt.
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
 Peter Brussel - Algemeen Voorzitter HISWA-RECRON - overleden
Peter Brussel, Algemeen Voorzitter van HISWA-RECRON, is op zondag 6 oktober 2024 onverwachts overleden.
20/09/24
Exclusief voor leden
Jachthaven open bij Blauwestad
Met de opening van twee nieuwe bruggen en een extra jachthaven is weer een vernieuwing bereikt in He...
08/07/24
Grotere boten kunnen via Súd Ie van Dokkum naar Lauwersoog
De Vaarroute Súd Ie is sinds kort in zijn geheel bevaarbaar voor boten in de DM-klasse met een beperkte diepgang en met een maximale hoogte van 2.40 meter. Om dit mogelijk te maken zijn alle bruggen op de route de afgelopen jaren verhoogd naar 2.50 meter.
01/07/24
Exclusief voor leden
165 schepen maken erfgoedtour - 15 etappeplaatsen
De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) bestaat dit jaar een halve eeuw. Op 6 juli begint vanuit Middelburg een spectaculaire erfgoedtour door het hele land met circa 165 historische schepen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.