BOVAG: Verplichte keuring aanhangwagens hard nodig
BOVAG pleit voor een verplichte keuring van aanhangwagens. Directe aanleiding is een inspectie door BOVAG na afloop van de Sneekweek waar keurmeesters gebreken constateerden aan maar liefst 82 procent van de gecontroleerde boottrailers en een risico vormden voor de verkeersveiligheid.
In Friesland werden 132 aanhangwagens onder de loep genomen, waarvan er slechts 24 geen mankementen hadden.
Versleten banden, veter als breekkabel en speling op wiellagers
Exact tien jaar eerder voerde BOVAG in Sneek een soortgelijke controle uit en de staat van onderhoud van de boottrailers lijkt sindsdien verslechterd. Destijds had 61 procent verouderde banden en deze keer was dat 71 procent, oftewel 94 van de 132 aanhangers. Het advies luidt om de banden elke zes jaar te vervangen, maar de controleurs troffen meerdere trailers aan met rubber uit de jaren ’90 en met grote scheuren of een vervormd karkas. Speling op de wiellagers werd ook meermaals geconstateerd. In 2009 had 23 procent een beschadigde of ontbrekende breekkabel dan wel hulpkoppeling, terwijl dat percentage nu is opgelopen tot 29. Een enkeling gebruikte zelfs een veter als breekkabel. Op het vlak van verlichting is wel enige verbetering, hoewel nog steeds een derde de zaken niet op orde heeft. Opvallend is dat veel boottrailers de verplichte mistlamp missen of de lampen met plakband op de trailer bevestigen.
Keuringsplicht hard nodig
In tegenstelling tot buurlanden Duitsland en België kent Nederland geen APK voor aanhangwagens. Volgens BOVAG werkt keuren op vrijwillige basis niet en is de pakkans door de politie te klein. Op basis van de controle van boottrailers en eerdere inspecties van onder andere paardentrailers stelt BOVAG voor om een vorm van keuringsplicht op de politieke agenda te plaatsen. Telkens weer zien keurmeesters van BOVAG vele schrijnende gevallen, waarbij grote risico’s worden genomen en levensgevaarlijke combinaties de openbare weg op gaan. Uit de controle in Sneek blijkt dat veel booteigenaren zich simpelweg onbewust zijn de technische staat van hun aanhangwagen.