Geplaatst op: 15-08-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Ryanair naar de Hoge Raad

Ryanair naar de Hoge Raad
Bron: Pixabay

De staking van piloten en cabinepersoneel van de inmiddels opgeheven basis Eindhoven heeft voor Ryanair nog een aardig staartje. De Consumentenbond wil dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) Ryanair een boete oplegt vanwege het ontduiken van de compensatieregels en zelf gaat de luchtvaartmaatschappij in cassatie tegen het vonnis van de Rechbank Oost-Nederland waar drie reizigers een compensatie van elk 400 euro kreeg toegewezen. 


Ryanair weigert compensatie te betalen aan passagiers wiens vlucht vertraagd of geannuleerd was als gevolg van stakingen in 2018. Volgens de Consumentenbond handelt de luchtvaartmaatschappij daarmee in strijd met de Europese passagiersrechten. In februari 2019 vroeg de Consumentenbond de toezichthouder daarom in te grijpen en Ryanair hiervoor een boete of last onder dwangsom op te leggen. De ILT zegt niet te kunnen vaststellen of Ryanair (stelselmatig) de regels overtreedt. Volgens de inspectie is het niet aan haar om te beoordelen of Ryanairs weigering om compensatie te betalen terecht is, maar aan de civiele rechter.


Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, vindt die redenering onbegrijpelijk: 'De ILT steekt zijn kop in het zand. De toezichthouder heeft de wettelijke plicht om het gedrag van Ryanair aan de Europese Verordening te toetsen en bij een overtreding sancties op te leggen. De civiele rechter kan alleen oordelen over individuele schadevergoedingen, maar heeft niet de bevoegdheden om handhavend op te treden en een boete of een last onder dwangsom op te leggen. Dat is nu juíst de taak van de ILT en die moet die verantwoordelijkheid niet ontlopen.'

 

Volgens de Europese regels hebben reizigers recht op compensatie wanneer hun vlucht meer dan 3 uur is vertraagd of korter dan 14 dagen voor de reis wordt geannuleerd. Maar Ryanair beroept zich op 'buitengewone omstandigheden', waardoor het niet zou hoeven te compenseren. De Consumentenbond is het daar niet mee eens. Molenaar: 'Wij zijn van mening dat een staking van het eigen personeel een bedrijfsrisico is en geen buitengewone omstandigheid.'


Eerder dit jaar oordeelde de Rechtbank Oost-Brabant ook al dat Ryanair  door de staking gedupeerde reizigers elk voor 400 euro moest compenseren. Het beroep dat Ryanair toen deed op 'buitengewone omstandigheden' werd door de rechter niet geaccepteerd omdat Ryanair te weinig informatie aanleverde over de onderhandelingen met de vakbonden. Derhalve kon de luchtvaartmaatschappij haar claim van ‘buitengewone omstandigheden’ niet onderbouwen. Ryanair kan vanwege het relatief lage vonnis niet in hoger beroep en heeft nu besloten de zaak aan de Hoge Raad voor te leggen. Volgens deskundigen is dat niet heel kansrijk omdat het Europese Hof eerder al eens heeft bepaald dat een staking van het eigen personeel niet automatisch onder buitengewone omstandigheden valt.

 

In september 2018 schrapte Ryanair tientallen vluchten vanwege stakingen van zijn piloten en cabinepersoneel. Duizenden gedupeerde reizigers vroegen daarop tevergeefs om compensatie. Gedupeerden die bot vingen bij Ryanair, kunnen hun claim indienen bij de Vlucht Claim Service.

 
Link: https://www.aviclaim.nl
Trefwoorden: luchtvaart, claims, passagiersrechten

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.