Geplaatst op: 15-08-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Ryanair naar de Hoge Raad

Ryanair naar de Hoge Raad
Bron: Pixabay

De staking van piloten en cabinepersoneel van de inmiddels opgeheven basis Eindhoven heeft voor Ryanair nog een aardig staartje. De Consumentenbond wil dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) Ryanair een boete oplegt vanwege het ontduiken van de compensatieregels en zelf gaat de luchtvaartmaatschappij in cassatie tegen het vonnis van de Rechbank Oost-Nederland waar drie reizigers een compensatie van elk 400 euro kreeg toegewezen. 


Ryanair weigert compensatie te betalen aan passagiers wiens vlucht vertraagd of geannuleerd was als gevolg van stakingen in 2018. Volgens de Consumentenbond handelt de luchtvaartmaatschappij daarmee in strijd met de Europese passagiersrechten. In februari 2019 vroeg de Consumentenbond de toezichthouder daarom in te grijpen en Ryanair hiervoor een boete of last onder dwangsom op te leggen. De ILT zegt niet te kunnen vaststellen of Ryanair (stelselmatig) de regels overtreedt. Volgens de inspectie is het niet aan haar om te beoordelen of Ryanairs weigering om compensatie te betalen terecht is, maar aan de civiele rechter.


Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, vindt die redenering onbegrijpelijk: 'De ILT steekt zijn kop in het zand. De toezichthouder heeft de wettelijke plicht om het gedrag van Ryanair aan de Europese Verordening te toetsen en bij een overtreding sancties op te leggen. De civiele rechter kan alleen oordelen over individuele schadevergoedingen, maar heeft niet de bevoegdheden om handhavend op te treden en een boete of een last onder dwangsom op te leggen. Dat is nu juíst de taak van de ILT en die moet die verantwoordelijkheid niet ontlopen.'

 

Volgens de Europese regels hebben reizigers recht op compensatie wanneer hun vlucht meer dan 3 uur is vertraagd of korter dan 14 dagen voor de reis wordt geannuleerd. Maar Ryanair beroept zich op 'buitengewone omstandigheden', waardoor het niet zou hoeven te compenseren. De Consumentenbond is het daar niet mee eens. Molenaar: 'Wij zijn van mening dat een staking van het eigen personeel een bedrijfsrisico is en geen buitengewone omstandigheid.'


Eerder dit jaar oordeelde de Rechtbank Oost-Brabant ook al dat Ryanair  door de staking gedupeerde reizigers elk voor 400 euro moest compenseren. Het beroep dat Ryanair toen deed op 'buitengewone omstandigheden' werd door de rechter niet geaccepteerd omdat Ryanair te weinig informatie aanleverde over de onderhandelingen met de vakbonden. Derhalve kon de luchtvaartmaatschappij haar claim van ‘buitengewone omstandigheden’ niet onderbouwen. Ryanair kan vanwege het relatief lage vonnis niet in hoger beroep en heeft nu besloten de zaak aan de Hoge Raad voor te leggen. Volgens deskundigen is dat niet heel kansrijk omdat het Europese Hof eerder al eens heeft bepaald dat een staking van het eigen personeel niet automatisch onder buitengewone omstandigheden valt.

 

In september 2018 schrapte Ryanair tientallen vluchten vanwege stakingen van zijn piloten en cabinepersoneel. Duizenden gedupeerde reizigers vroegen daarop tevergeefs om compensatie. Gedupeerden die bot vingen bij Ryanair, kunnen hun claim indienen bij de Vlucht Claim Service.

 
Link: https://www.aviclaim.nl
Trefwoorden: luchtvaart, claims, passagiersrechten

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.