Geplaatst op: 16-08-2019
Auteur: Hans van Leeuwen
PleisureWorld NRIT

Waakt de VVV Texel over het merk TEXEL?

Waakt de VVV Texel over het merk TEXEL?

Hans van Leeuwen was op reis op Texel en dan kan een gesprek met Frank Spooren over zijn opdracht als directeur VVV Texel natuurlijk niet ontbreken. Aan bod komen de ambities van Texel voor de komende jaren maar bovenal ook de uitdagingen die er volop zijn. Frank heeft elf jaar ervaring op het hoofdkantoor van CenterParcs in zijn bagage en die ervaring komt zeker van pas op dit vakantie-eiland. Uiteraard vroegen wij Frank naar zijn droom voor de toekomst.


Als professional zien we natuurlijk de veranderende rol van VVV Texel en dat er veel meer uit het zicht van de toerist gebeurt die nog steeds voor een foldertje aan de balie komt. Het Waddeneiland is verworden tot een heuse brand en staat internationaal op de kaart door een top vijf vermelding in de beroemde reisgids Lonely Planet. Bijzonder is dat de eilanders zelf aandeelhouder zijn van veerbootmaatschappij TESO maar ook van een van de grootste vakantieconcerns in ons land De Krim met een omzet van bijna 30 miljoen en een florerende VVV als meest voorname boekingskanaal. Het lijkt erop dat samenwerking bestaat in de destinatiemarketing of lijkt het maar zo?


Texel On Tour, serie van 4 verhalen!

Wij nemen u mee met naar het eiland door Trip Advisor getipt als een parel in de dop! Maar is dat ook zo?


1e verhaal, Texel-Yurts, eerste generatie pioniers van de Glamping

2e verhaal, Charme Camping ‘t Woutershok meer dan kamperen

3e verhaal, VVV Texel waakt over het merk TEXEL

4e verhaal, De kijk van een Trendwatcher op Texel

Ik val maar direct bij Frank met de deur in huis door te vragen of de VVV Texel nog wel wat te vertellen heeft.

  

"Ja zeker, meer dan ooit tevoren. We zijn de vooruitgeschoven post van Texel waarin we gesteund worden door drie voorname strategische partners. Dat zijn achtereenvolgens de gemeente Texel, TESO en het ondernemersplatform Texel. Op de bijna 14.000 inwoners telt ons eiland meer dan 1.200 ondernemers waarvan er veel lid zijn van het ondernemersplatform. Via onze website maken wij jaarlijks meer dan 10% van alle boekingen op het eiland. Hier zien wij nog volop kansen en we hebben net de opdracht verleend de huidige CRM- en Web-omgeving drastisch te vernieuwen en aan te passen op de nieuwe generatie gebruikers. Wij zijn als VVV steeds meer de positie aan het innemen om het merk Texel te bewaken. Dat doen we onder andere door de jaarlijkse Texel Monitor, waar zo’n zevenduizend respondenten een enorme hoeveelheid data en gegevens opleveren over het eiland. Ook houden we de vinger aan de pols als het gaat om het kwalitatieve aanbod te bewaken. Wij zien namelijk een tweedeling op het eiland met recreatieondernemers die klaar zijn voor de toekomst maar ook een heleboel die het op zijn beloop laten omdat de omzet vanzelf komt aanwaaien. Uitdaging voor Texel is dat we met het afgesproken beddenplafond de volgende generatie ondernemers wel groeimogelijkheden moeten kunnen bieden om de alsmaar toenemende consumenteneisen te kunnen vervullen. Aan de andere kant hoort de kleinschaligheid wel tot de parels van het eiland.”  



Jullie hebben flink geïnvesteerd in data en kennis. Kun je daar wat meer over vertellen?

  

"In tegenstelling tot enkele jaren geleden waar we vooral terug konden kijken, kunnen wij nu vooraf zien wat de bezetting zal doen op het eiland met 45.000 bedden. Deze forecasting komt uit ons in eigen beheer ontwikkelde benchmarksysteem KADO, een platform voor Kennis - Advies - Data - Onderzoek met als doelstelling via hard cijfermateriaal de Texelaars ervan te overtuigen dat het beter moet. Via ons boekingsplatform komt zo’n 10% aan reserveringen binnen en zien wij een waarderingscijfer van 7,9. Dat betekent voor mij dat we er nog niet zijn. Pas bij een 8,5 tel je mee in onze branche en dus valt er nog veel te winnen. Ook met deze informatie kunnen wij recreatieondernemers helpen met relevante input. Via een uitgekiend programma proberen wij ondernemers ook op een positieve manier te stimuleren door het organiseren van verschillende evenementen als leerinstrument. Een voorbeeld is de inspiratietrip die op het programma staat naar Maastricht. Mister hospitality Bas Hoogland zal dan een presentatie verzorgen. Vorig jaar zijn wij in Mechelen geweest om te leren van de Belgische gebruiken en wat je in je eigen onderneming zou kunnen veranderen om in te spelen op de toenemende belangstelling uit Vlaanderen. Een ander voorbeeld is dat we in KADO zagen dat de waardering van ons fietsnetwerk achteruitging. Ook met deze keiharde cijfers zijn wij aan de slag gegaan en met de diverse betrokken instanties waaronder gemeente Texel en Staatsbosbeheer gaan we dit op de kaart zetten om tot een verbeter en/of investeringstraject te komen.

Jullie hebben flink geïnvesteerd in data en kennis. Kun je daar wat meer over vertellen?

  

"Texel is een enorm geliefd A-merk dat niet te beschermen valt. Er zijn hier op het eiland meer dan vijf verschillende uitgevers van allerlei toeristische informatie die allemaal een graantje mee willen pikken. Veel handige ondernemers maken hier gebruik van en mede daardoor zien wij een enorme boost aan TEXEL- producten, van eigen chips tot schapenvachten en van Schuumkoppe tot schapencafé of speciaal biologisch Novalisbrood. Deze gezonde rivaliteit zorgt er alleen maar voor dat iedereen zijn best moet doen voor voldoende aandacht.” Wel is Frank Spooren van mening dat voor collectieve campagnes gericht op (inter) nationale gasten en strategische partners de regie bij zijn VVV Texel moet liggen.  

Politiek heeft (n)iets met toeristen merk Texel

  

Op de dag dat ik Frank spreek, staat dezelfde dag nog de laatste Texelse raadsvergadering voor het zomerreces op de rol over de extreme verhoging van de toeristenbelasting. Volgens mij een voorbeeld dat het slecht gesteld is met het referentiekader over recreatie en toerisme bij wethouders en het ambtenarenapparaat. Als de toeristenbelasting zo drastisch wordt verhoogd als nu in Texel aan de orde is, zal dit enorme consequenties hebben voor het vakantiebezoek aan het eiland. De hoop van Frank Spooren is dat men het besluit tot over de zomer heen zal tillen en uiteindelijk van tafel zal halen.

Wordt een vakantie Texel niet te (duur) exclusief?

  

"Ons beleid als VVV Texel is dat wij niet meer, niet minder, maar beter willen. We moeten respecteren wat we hebben en dat koesteren. We zien ook een toenemende diversiteit van buitenlandse gasten waaronder meer Vlamingen en een nog sterkere groei vanuit Duitsland. Texel kan van oudsher bogen voor meer dan 90% gasten uit Noord-Holland, Zuid-Holland en NRW - Duitsland. In zowel België als Duitsland hebben wij vooruitgeschoven posten, pr-bureaus, die de campagnes dichter bij de doelgroep brengen. De impact van Lonely Planet is zeker merkbaar maar nog steeds een kleine groep uit veel verschillende landen. Het was mooi die publicatie, maar wij zijn er niet door overspoeld. Toch is het een positieve ontwikkeling en zorgt voor meer balans en als ondernemer word je getriggerd je bedrijf aan te passen aan deze nieuwe gasten die uit alle werelddelen komen. Anders inspelen op het verassende verwachtingspatroon van nieuwe totaal onbekende gasten gaat gepaard met een gezond aanpassingsvermogen en daarmee creëert het een betere kwaliteit van het product Texel.”

Het eiland zit op slot en kan niet meer groeien!

  

Texel zit al sinds de jaren tachtig op slot door het plafond van 45.000 bedden. Dat plafond is voor ondernemers die willen uitbreiden lastig maar heeft er ook voor gezorgd dat Texel authentiek en dicht bij zichzelf blijft en niet tot een groot vakantiepretpark zal uitgroeien. "Hierdoor blijft er ruimte voor natuur en mooie stranden. Anders worden we een middle of de road bestemming.” Op mijn vraag over het probleem met niet vitale vakantieparken, de smalle fietspaden en het gemis aan oplaadpalen reageert Frank Spooren als volgt. "Er liggen nog wel wat uitdagingen. Terecht dat jij dit naar voren brengt. Gelukkig blijft het bij ons niet bij signaleren alleen maar brengen dit onder de aandacht bij onze stakeholders en gaan ermee in gesprek. Dat is ook een van de nieuwe rollen van de VVV. Het zou kunnen zijn dat we zelfs een stapje verder gaan en met onze stakeholders de markt op gaan om oplossingen betaalbaar aan te bieden en als het nodig is daarin ook mede te investeren. Dat betekent wellicht dat de VVV Texel innovaties, verbeterprogramma’s op commerciële basis op de markt zou kunnen brengen.”

Onze laatste vraag; Hoe ziet jouw ideale Texel eruit?

  

"De komende jaren zie ik nog voldoende uitdagingen in zaken die wij zojuist benoemd hebben. Ik heb niet de illusie dat ik alles op het eiland kan veranderen maar als we met onze drie partners die proactieve rol kunnen oppakken en daarbij ondernemers ontzorgen en inspireren om daarmee het toeristisch klimaat verbeteren, ben ik een tevreden VVV Texel directeur.” Als we de strekking van dit verhaal van frank Spooren begrepen hebben dan zou het pas geslaagd zijn wanneer hij zijn 8,5 score voor Texel heeft behaald!


Auteur

Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme?  

Pleisureworld NRIT

Contact : Hans van Leeuwen 

mobile: +31 (0) 653394506 

e-mail: hans@pleisureworld.nl 

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/ 

Skype: hansvanleeuwen1958 

web: www.pleisureworld.nl / www.nritmedia.nl  

 
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, gastheerschap, management, destinatie management, vvv, toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.