Geplaatst op: 16-08-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Fietsvakantie in eigen land onverminderd populair

Fietsvakantie in eigen land onverminderd populair

Het recreatieve fietsnetwerk wordt tijdens de zomermaanden intensief gebruikt. Niet zo gek, want Nederland telt 8,1 miljoen recreatieve fietsers. Daarvan stapt een ruime 1,7 miljoen minimaal eens per week op de fiets. Jaarlijks worden er 191 miljoen recreatieve fietstochten gemaakt. En ook op vakantie gaat de fiets gewoon mee. Tijdens 3,1 miljoen vakanties wordt er namelijk gefietst. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het Continu Vrijetijdsonderzoek (CVTO), het Continu Vakantieonderzoek (CVO) van NBTC-NIPO research en het onderzoek naar fietstrektochten van het Landelijk Fietsplatform.


In eigen land kiest 21% van de Nederlanders het liefst voor een actieve vakantie. Bijna de helft van hen gaat voor een fietsvakantie, waarmee dit soort vakantie het populairst is in Nederland. Het Landelijk Fietsplatform kwam eerder deze maand al naar buiten met de Kwaliteitsmonitor; een vergelijkend onderzoek tussen de regio’s in het aanbod van het recreatieve fietsproduct. Met een groot aantal provincies met tussen de 4 en 5 sterren mogen we ons een echt fietsland noemen. 

Veel fietsvakanties en fietsstandplaatsvakanties

  

Van de totaal 1,1 miljoen fietsvakanties zijn 926.000 fietsstandplaatsvakanties. Dit zijn vakanties waarbij meerdere fietstochten ondernomen worden vanaf een vast vakantieadres. 73% maakt tijdens het fietsen gebruik van het knooppuntennetwerk. De overige 166.000 kiest voor een fietstrektocht, hierbij fietst men van locatie naar locatie en overnacht op verschillende plekken. 68% van de trektochtfietsers maakt gebruik van het LF-netwerk.

Economisch en maatschappelijk belang recreatieve fietser

  

Al deze miljoenen fietsers stappen niet alleen op de fiets, ze stappen ook massaal af, voor een drankje, hapje of onderdak. Recreatieve fietsers geven jaarlijks ruim 2,4 miljard euro uit aan hun hobby. Ruim 1,2 miljard euro wordt onderweg in de regio uitgegeven. Eric Nijland, directeur van het Fietsplatform: "Investeren in goede recreatieve voorzieningen stimuleert niet alleen de vrijetijdseconomie, het draagt ook bij aan een prettige leef- en verblijfsomgeving. Het maakt steden, dorpen of regio’s aantrekkelijk om in te wonen.” Nog eens 1,2 miljard euro wordt uitgegeven aan fietsartikelen. Het grootste deel van deze uitgaven (971 mln) heeft betrekking het aanschaffen van een nieuwe of tweedehands 'recreatieve’ fiets. Daarnaast worden behoorlijke bedragen uitgegeven aan artikelen als bidons, fietstassen en rugtassen (93 mln euro), fietskleding en regenkleding (65 mln euro) en digitale hulpmiddelen (30 mln euro). 

Fietser zoek ontspanning

  

31% van de fietsers noemt ontspanning als de belangrijkste reden om te gaan fietsen, maar ook buiten willen zijn (17%) en er even tussenuit (14%) worden vaak genoemd door de recreatieve fietsers. Slechts 6% van de fietsers geeft aan dat ‘de gezondheid’ de belangrijkste reden is om te fietsen. Waarschijnlijk wordt het positieve effect op de gezondheid door veel fietsers gezien als prettige bijkomstigheid, maar kiezen ze niet voor de activiteit om deze reden.

 
Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, fietsvakanties, vakanties

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.