Geplaatst op: 26-08-2019
Auteur: Marc Gerlings

Gebruik smartphone; gemiddeld 34 dagen per jaar

Gebruik smartphone; gemiddeld 34 dagen per jaar
34 dagen per jaar, dat is wat we in een jaar tijd kijken op onze smartphone. Dat is maar een gemiddelde want het verschil tussen de groep ouder dan 65 en jonger dan 30 jaar is heel groot. Het maakt duidelijk hoe belangrijk de smartphone is geworden in communicatie. Een kwart van de ondervraagden geeft aan dat het apparaat er voor zorgt dat ze socialer zijn geworden.

Die 34 dagen, dat blijkt uit een representatief onderzoek van Simyo, dat is uitgevoerd door DirectResearch (n=1058), waarin de relatie tussen de smartphone en Nederlanders onderzocht is. Nederlanders zitten gemiddeld 34 dagen per jaar op hun telefoon, oftewel 2 uur en 15 minuten per dag. Apple-gebruikers zitten per dag 10 minuten langer op hun smartphone dan gebruikers van een ander merk. Ook vinden zij de centrale rol die de smartphone aanneemt vaker prettig (77%) dan anderen (66%).

34 dagen per jaar in de weer met smartphone

De gemiddelde Nederlander zit meer dan een maand per jaar op zijn telefoon, zo blijkt uit de resultaten die Simyo heeft gevisualiseerd op eeninteractieve pagina. Het dagelijkse gemiddelde ligt op 2 uur en 15 minuten. Vrouwen behalen met 2 uur en 28 minuten net wat meer schermtijd dan mannen, met 2 uur en 7 minuten.

50 dagen

Kijken we naar leeftijd, dan zitten Nederlanders tot 30 jaar het meest op hun smartphone. Zij behalen gemiddeld 3 uur en 21 minuten aan dagelijkse telefoontijd. Dit is ruim 50 dagen per jaar.

Het mag wat minder

Ruim de helft van de mensen tot 30 jaar onderneemt actie om het gebruik te verminderen, tegenover slechts 23% van de 65+’ers. Denk hierbij aan het uitzetten van de notificaties en de smartphone buiten handbereik leggen.

Apple-gebruiker ervaart smartphone positiever

De smartphone wordt steeds meer een centrale hub voor al onze producten en diensten. Vooral de Apple-gebruiker vindt dit fijn (77%). Gebruikers van andere merken zijn hier net wat minder vaak blij mee (66%). Er komt duidelijk naar voren dat mensen met een iPhone het gebruik van apps als positievere factor in hun leven zien dan mensen die een ander merk gebruiken.

Zo maken Apple-gebruikers meer gebruik van apps voor videobellen (53%) dan mensen met een ander smartphone-merk (36%), gebruiken ze meer financiële apps (67%) dan anderen (57%) en scrollen ze vaker door hun Instagram-feed (26%) dan mensen met een ander smartphone-merk (19%). Van de totale gebruikers vindt 71% dat navigeren een stuk gemakkelijker is gemaakt met de komst van de smartphone.

Telefoon vervangt veel apparaten

Waar we vroeger nog voor iedere dienst een apart product nodig hadden, hebben we nu bijna al onze apparaten in onze smartphone zitten. Voor een aantal producten en diensten is de smartphone nu zelfs onmisbaar geworden.

Top 5 producten en diensten onmisbaar op de smartphone

1. Communicatie
2. Vervangen van de computer
3. Als vervanger navigatiesysteem
4. Als vervanger camera
5. Als vervanger wekker
Trefwoorden: smartphone, communicatie, media, leisure, vrije tijd, marketing

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...