Geplaatst op: 26-08-2019
Auteur: Marc Gerlings

Gebruik smartphone; gemiddeld 34 dagen per jaar

Gebruik smartphone; gemiddeld 34 dagen per jaar
34 dagen per jaar, dat is wat we in een jaar tijd kijken op onze smartphone. Dat is maar een gemiddelde want het verschil tussen de groep ouder dan 65 en jonger dan 30 jaar is heel groot. Het maakt duidelijk hoe belangrijk de smartphone is geworden in communicatie. Een kwart van de ondervraagden geeft aan dat het apparaat er voor zorgt dat ze socialer zijn geworden.

Die 34 dagen, dat blijkt uit een representatief onderzoek van Simyo, dat is uitgevoerd door DirectResearch (n=1058), waarin de relatie tussen de smartphone en Nederlanders onderzocht is. Nederlanders zitten gemiddeld 34 dagen per jaar op hun telefoon, oftewel 2 uur en 15 minuten per dag. Apple-gebruikers zitten per dag 10 minuten langer op hun smartphone dan gebruikers van een ander merk. Ook vinden zij de centrale rol die de smartphone aanneemt vaker prettig (77%) dan anderen (66%).

34 dagen per jaar in de weer met smartphone

De gemiddelde Nederlander zit meer dan een maand per jaar op zijn telefoon, zo blijkt uit de resultaten die Simyo heeft gevisualiseerd op eeninteractieve pagina. Het dagelijkse gemiddelde ligt op 2 uur en 15 minuten. Vrouwen behalen met 2 uur en 28 minuten net wat meer schermtijd dan mannen, met 2 uur en 7 minuten.

50 dagen

Kijken we naar leeftijd, dan zitten Nederlanders tot 30 jaar het meest op hun smartphone. Zij behalen gemiddeld 3 uur en 21 minuten aan dagelijkse telefoontijd. Dit is ruim 50 dagen per jaar.

Het mag wat minder

Ruim de helft van de mensen tot 30 jaar onderneemt actie om het gebruik te verminderen, tegenover slechts 23% van de 65+’ers. Denk hierbij aan het uitzetten van de notificaties en de smartphone buiten handbereik leggen.

Apple-gebruiker ervaart smartphone positiever

De smartphone wordt steeds meer een centrale hub voor al onze producten en diensten. Vooral de Apple-gebruiker vindt dit fijn (77%). Gebruikers van andere merken zijn hier net wat minder vaak blij mee (66%). Er komt duidelijk naar voren dat mensen met een iPhone het gebruik van apps als positievere factor in hun leven zien dan mensen die een ander merk gebruiken.

Zo maken Apple-gebruikers meer gebruik van apps voor videobellen (53%) dan mensen met een ander smartphone-merk (36%), gebruiken ze meer financiële apps (67%) dan anderen (57%) en scrollen ze vaker door hun Instagram-feed (26%) dan mensen met een ander smartphone-merk (19%). Van de totale gebruikers vindt 71% dat navigeren een stuk gemakkelijker is gemaakt met de komst van de smartphone.

Telefoon vervangt veel apparaten

Waar we vroeger nog voor iedere dienst een apart product nodig hadden, hebben we nu bijna al onze apparaten in onze smartphone zitten. Voor een aantal producten en diensten is de smartphone nu zelfs onmisbaar geworden.

Top 5 producten en diensten onmisbaar op de smartphone

1. Communicatie
2. Vervangen van de computer
3. Als vervanger navigatiesysteem
4. Als vervanger camera
5. Als vervanger wekker
Trefwoorden: smartphone, communicatie, media, leisure, vrije tijd, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...