Snelle e-bike tot 45 km per uur groeit fors maar is het veilig?
Nederland telde op 1 juli 2019 bijna 17,2 duizend
speed-pedelecs, bijna 62 procent meer dan twee jaar eerder. 55-plussers
schaften relatief vaak een dergelijke snelle elektrische fiets aan. Dat blijkt
uit nieuwe cijfers van het CBS.
Speed-pedelecs zijn elektrische fietsen die trapondersteuning bieden tot 45
kilometer per uur en dus sneller zijn dan de reguliere elektrische fietsen
met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur. Sinds januari 2017 gelden
voor speed-pedelecs dezelfde regels als
voor bromfietsen, zoals het dragen van een helm. In juli 2017 reden
er ruim 10,6 duizend van deze snelle e-bikes op de Nederlandse wegen,
twee jaar later is dat aantal dus met bijna 62 procent toegenomen.
Ook onder de conventionele
bromfietsen steeg het aantal elektrische exemplaren de afgelopen twee
jaar. Op 1 juli 2019 waren er 6 duizend elektrische
bromfietsen,74 procent meer dan twee jaar eerder. In totaal stonden
er op 1 juli 2019 456 duizend conventionele bromfietsen
geregistreerd. Deze groep nam de afgelopen twee jaar met 2,8 procent af.
Vooral 55-plussers vaker eigenaar speed-pedelec
Twee derde van de particuliere bezitters van een speed-pedelec is tussen de 45 en 65 jaar oud. De afgelopen twee jaar schaften 55 tot 75-jarigen relatief het vaakst een speed-pedelec aan. Op 1 juli 2017 stonden iets meer dan 3,5 duizend snelle e-bikes op naam van een 55- tot 75-jarige, twee jaar later waren dat er bijna 6,5 duizend, een toename van 82 procent.Bij jongere mensen (tot36 jaar) is de speed-pedelec minder in trek. Zij bezitten op 1 juli 2019 minder dan 7 procent van alle snelle e-bikes, dat komt neer op duizend speed-pedelecs.
Grootste toename in provincie Utrecht
De meeste speed-pedelecs stonden op 1 juli 2019 geregistreerd in de provincie Utrecht, namelijk 142 per 100 duizend inwoners. De provincies Groningen en Gelderland volgen met respectievelijk 119 en 117 snelle e-bikes per 100 duizend inwoners. In Limburg wonen de minste bezitters van speed-pedelecs: 55 snelle elektrische fietsen per 100 duizend inwoners.De provincies met de meeste snelle e-bikes per 100 duizend inwoners lieten ook de sterkste groei zien. Zo nam dat aantal de afgelopen twee jaar toe met 86 procent in de provincies Utrecht en Groningen. De kleinste toename was in Zeeland, waar het aantal speed-pedelecs met iets minder dan 57 procent steeg van bijna 72 tot 112 per 100 duizend inwoners.