Geplaatst op: 03-09-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Nieuw duurzaam gebouw en brede naam voor Bevrijdingsmuseum Groesbeek

Nieuw duurzaam gebouw en brede naam voor Bevrijdingsmuseum Groesbeek

De herdenking van 75 jaar bevrijding is voor veel organisaties en locaties een bijzonder jaar . Zo ook voor het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945 in Groesbeek dat zondag een nieuw gebouw opende en haar nieuwe naam presenteerde.


Het gloednieuw Vrijheidsmuseum is daarmee het eerste WO2 museum dat in het officiële herdenkingsjaar van 75 Jaar vrijheid na een bouwperiode (her-)opent. In het nieuwe museum is 6,5 miljoen euro geïnvesteerd. Dat geld is ondermeer bijeengebracht door de provincie Gelderland, vfonds en Europese subsidies. Het museum verwacht in het eerste volledige exploitatiejaar 80.000 bezoekers, nu worden jaarlijks tussen de 40 en 50 duizend bezoekers verwelkomd. Het oude museum dat ruim 30 jaar heeft bestaan heeft in totaal 1,1 miljoen bezoekers getrokken.

Gebouw als een parachute


Het museum vindt zijn nieuwe onderkomen in een duurzaam en bijzonder gebouw: de Shaded Dome . Deze Dome vertoont sterke gelijkenis met een enorme parachute, een herkenbaar beeldmerk van de bevrijding destijds. Het nieuwe museum is op het hoogste punt bijna 12 meter hoog en heeft een vrije overspanning van 60 meter.


Het museumgebouw is volledig aardgasvrij. De warmtevoorziening wordt gerealiseerd door warmtepompen die de energie uit de lucht halen. Een deel van elektrische energie wordt zelf opgewekt met zonnepanelen (circa 45 kWp). De rest wordt als groene elektriciteit ingekocht. Het Vrijheidsmuseum kent een bouwwijze met een zeer lage CO2 footprint. De dakconstructie bestaat uit een folie, die in de toekomst gerecycled kan worden. Dankzij deze dakconstructie is de lage footprint tevens gerealiseerd door: beperkt transport, productie (geen staal en beton), bouwplaats, slopen en hergebruik van materialen.

Multiperspectief in storyline


Naast een uniek gebouw ontwikkelde het Vrijheidsmuseum ook een nieuwe internationale storyline: Het Verhaal van Oorlog en Vrijheid zonder Grenzen . Deze verhaallijn is tot stand gekomen door een bijzondere en intensieve samenwerking van vooraanstaande Nederlandse en Duitse historici en musea. Het resultaat is een multiperspectief verhaal over oorlog, vrijheid en democratie in zowel Nederland als Duitsland, Europa en daarbuiten. Er is nooit één verhaal. De Tweede Wereldoorlog krijgt in het museum vanuit verschillende perspectieven een veelzijdig gezicht, in samenhang met de 20e eeuw en de actualiteit. De bezoeker wordt uitgedaagd kritisch na te denken over vrijheid toen en nu, vol beleving, interactiviteit en museale topstukken.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: culture, musea, historisch museum

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.