Eindhoven Airport op slot
Eindhoven Airport mag tot 2022 het aantal starts en landingen niet uitbreiden. Het plafond blijft staan op 41.500 en vanaf de zomer van 2020 mogen na 23:00u geen vluchten meer worden uitgevoerd. Daarna wordt de groei van de luchthaven gekoppeld aan de overlast. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer geschreven in een reactie op het advies van verkenner Pieter van Geel.
De minister is zeer te spreken over het advies en de positieve reacties daarop van de gemeenten, provincie en luchthaven. De regio ziet in het advies kansen om in gezamenlijkheid Eindhoven Airport de gewenste kwaliteitsimpuls te geven, waardoor de verbinding met de omgeving versterkt wordt en verder gebouwd kan worden aan blijvende betrokkenheid en vertrouwen bij omwonenden en alle betrokken partijen.
Nieuwe sturingsmethodiek
Unanieme steun is er eveneens voor de nieuwe sturingsmethodiek die de heer Van Geel adviseert en voor de voorgestelde duurzaamheidsmaatregelen. "Ik deel het voorstel in het advies om over te schakelen op een nieuw sturingsmodel, waarbij de vermindering van de geluidbelasting voor omwonenden sturend wordt voor de verdere ontwikkeling van Eindhoven Airport", schrijft de minister aan de Tweede Kamer. "Dit sluit aan bij hetgeen het kabinet in het Regeerakkoord heeft gezegd over het voorop stellen van hinderbeperking en bij de koers die in de komende Luchtvaartnota wordt uitgewerkt."
Deze reductie kan worden bereikt door het sturen op vlootvernieuwing, op het vliegen aan de randen van de dag (zoals het beperken van late avondvluchten) en op het aantal vliegtuigbewegingen. Pas als 60 procent van de vloot is veenieuwd, krijgt Eindhoven Airport naar verwachting weer groeiruimte. De minister gaat ook onderzoeken of er wettelijke mogelijkheden zijn het bestemmingsnetwerk van Eindhoven Airport beter aan te laten sluiten op de behoefte van de regio.