Geplaatst op: 10-09-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar
Afbeelding van LuckyLife11 via Pixabay
Met een jaarlijks verloop van ongeveer 40 procent kost personeelsverloop de horeca jaarlijks 1,4 miljard euro, zo’n 6 procent van de nationale horecaomzet. Voor een gemiddeld bedrijf komt dit neer op 42 duizend euro aan kosten. Ronduit zorgelijk is en blijft de uitstroom van ‘hoofdbaners’ in de horeca. Dat constateert ABN AMRO na een analyse van het personeelsverloop in de horeca.

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. In de horeca blijven werknemers gemiddeld 2,5 jaar bij dezelfde werkgever, waarmee het jaarlijkse verloop zo’n 40 procent bedraagt. Dit is meer dan in de meeste andere sectoren.

Horeca betaalt hoge prijs voor personeelsverloop


De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fulltime medewerker in de bediening ruim 15.000 duizend euro. Aan het jaarlijkse verloop van personeel, dat zo’n 40 procent bedraagt, hangt volgens ABN AMRO een prijskaartje van ruim 1,4 miljard euro per jaar. Dit komt overeen met ruim 42.000 euro per bedrijf en zo’n 6 procent van de totale omzet in de horeca. De werving en het inwerken van nieuwe medewerkers brengt niet alleen hoge kosten met zich mee, maar pakt ook negatief uit voor de arbeidsproductiviteit van bestaande medewerkers. Ook verergert het verloop het personeelstekort, waardoor de branche niet goed kan inspelen op de sterke groei van de vraag.   

Personeelsverloop in horeca groot


Het verloop in de horeca is veel hoger dan in andere sectoren. Zo streeft de horeca de gezondheidszorg, waar het verloop beperkt blijft tot 15,7 procent per jaar, ruimschoots voorbij. Veel medewerkers besluiten de horeca te verlaten vanwege onvrede over de te lage beloning, de werkdruk, de gebrekkige mogelijkheid om carrière te maken en tekortschietende begeleiding. ABN AMRO vindt vooral de uitstroom van ‘hoofdbaners’ ronduit zorgelijk. Zij hebben een vakopleiding gevolgd en vervullen vaak een spilfunctie in het bedrijf. Van deze groep werkt na zes maanden nog maar 47 procent in de branche. Daarnaast is voor jongeren, die vaak tijdelijke functies vervullen tijdens hun studie, niet altijd een ‘hoofdbaan’ beschikbaar als zij wel in de horeca willen blijven werken. Dat is voor hen een belangrijke reden om de sector te verlaten.

Verlagen werkdruk essentieel


Tussen 2019 en 2025 zijn volgens KHN jaarlijks 140.000 tot 158.000 medewerkers nodig om aan de stijgende vraag in de horeca te voldoen. Dit is volgens ABN AMRO onder de huidige omstandigheden onmogelijk. Wel benadrukt zij dat er manieren zijn om het personeelsverloop tegen te gaan, bijvoorbeeld door de werkdruk te verlagen. "Er zijn diverse slimme apps beschikbaar die kunnen helpen om overwerk te beperken. De apps leggen de aanwezigheid van medewerkers vast en informeren teamleiders en managers, met als doel te meten en te weten hoe medewerkers het werk ervaren. Verder zijn digitale trainings- en opleidingsmogelijkheden een belangrijk wapen in de strijd tegen het hoge personeelsverloop in de horeca. Ook kunnen betere carrièremogelijkheden de tevredenheid bij medewerkers volgens ABN AMRO helpen verhogen.  


Aanhaken op initiatieven zoals #FairKitchens kunnen ook helpen. #FairKitchens is een beweging die met inzichten, inspiratie en tools een betere keukencultuur - en het welzijn van keukenpersoneel - stimuleert. Tot slot kunnen investeringen in technologie, zoals slimme keukenapparatuur, werkzaamheden in de keuken en bediening efficiënter maken”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. "Uiteindelijk is personeel doorslaggevend voor succes in de horeca. Het is dan ook verstandig personeel niet als kostenpost te zien, maar vooral te beseffen dat het veel meerwaarde heeft als je medewerkers weet te behouden.” 

Link: https://insights.abnamro.nl/2019/09/verloop-personeel-kost-horeca-jaarlijks-14-miljard/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, arbeidsmarkt, personeel

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...