Geplaatst op: 11-09-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

CELTH investeert in ontwikkeling bewuste bestemmingen

Extra investering in onderzoek en kennis moet leiden tot duurzame toeristische ontwikkeling

CELTH investeert in ontwikkeling bewuste bestemmingen

Het Centre of Expertise Leisure Tourism & Hospitality (CELTH) investeert een extra miljoen euro in de ontwikkeling van een Agenda Bewuste Bestemmingen en Innovatieve Industrie. Deze Agenda moet leiden tot de ontwikkelingen van kennis, methodieken en praktische tools om bestemmingen te helpen bij een bewuste duurzame ontwikkeling. Hiermee zet CELTH een nieuwe stap om een extra impuls te geven aan de kennisinfrastructuur rond toerisme in Nederland.


CELTH is een samenwerking van Breda University of Applied Sciences, NHL Stenden Hogeschool, HZ University of Applied Sciences en de kenniscentra European Tourism Futures Institute (ETFI) en Kenniscentrum Kusttoerisme (KCKT).


Met deze nieuwe stap, speelt CELTH in op het advies van de Raad voor leefomgeving en infrastructuur (Rli) Waardevol Toerisme. De raad adviseert het Rijk om extra te investeren in een kennisinfrastructuur voor toerisme.

Investering in kennisinfrastructuur is nodig


Menno Stokman, directeur CELTH: "De urgenties in de gastvrijheidssector vereisen meer kennis en onderzoek. We hebben netwerken nodig van partners die werken aan duurzaam bestemmingsbeheer en een duurzame sector. Een sector met toenemende sociale, ecologische en economische doelen. Door extra te investeren geven we een impuls aan de ontwikkeling van kennis, methodieken en praktische tools, visie en strategie om bestemmingen en de industrie in staat te stellen verantwoordelijkheid te nemen voor keuzes die leiden tot duurzame ontwikkeling en veerkrachtige bestemmingen. Met deze essentiële eerste stap creëert CELTH momentum en doet zij een handreiking richting de Rijksoverheid en kennisinstellingen om in gezamenlijkheid voor de noodzakelijke verdere versnelling te zorgen.”

Netwerkstructuur en samenwerking vereist


Dr. Stefan Hartman, programmadirecteur ETFI bij NHL Stenden Hogeschool en namens CELTH actief in de ontwikkeling van het Data & Development Lab en de Landelijke Data Alliantie: "CELTH deelt de opvatting van de Rli en doet een extra investering in de kennisinfrastructuur. Het is cruciaal voor bestemmingen om proactief de ontwikkelruimte voor toerisme te bepalen en kaders te stellen die enerzijds robuust zijn, zodat kwaliteiten niet verloren gaan. En anderzijds kaders die flexibel zijn, zodat ondernemers kansen zien om rendabele initiatieven te ontplooien die waarde toevoegen aan de bestemming.”

Bestemmingen en industrie methodieken en tools aanreiken


Dr. Ko Koens, senior lecturer en onderzoeker bij Breda University of Applied Sciences: "Met de Agenda willen we komen tot de ontwikkeling van methodieken en tools om bestemmingen en industrie te faciliteren bij het maken van bewuste keuzes voor een duurzame ontwikkeling. Hierbij is het essentieel dat we ons niet beperken tot de toeristische industrie, maar juist ook de samenwerking zoeken met belanghebbenden van buiten het toerisme.”


Menno Stokman vult aan: "We richten ons daarbij ook op de rol van de ondernemer, waarin we mogelijkheden voor verduurzaming onderzoeken, hoe de overheid deze verduurzaming kan aanjagen en wat de impact is op het financiering- en exploitatiemodel van marktpartijen”, aldus Menno Stokman. "Het gaat om het balanceren van de sociale, ecologische en economische impact en het realiseren van kwalitatieve belevingen voor inwoners en gasten, kwaliteit van leven en kwaliteit van werk. En de randvoorwaarden die nodig zijn om deze kwaliteiten op bestemmingsniveau te realiseren. Denk aan data en technologie, infrastructuur en governance.”

Link: https://www.celth.nl/nl
Trefwoorden: Celt, onderzoek, kennis, kennisontwikkeling, tools

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...