Geplaatst op: 12-09-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Toeristen besteden 1,7 miljard euro in Drenthe

Toeristen besteden 1,7 miljard euro in Drenthe

In de Drentse vrijetijdseconomie werd het afgelopen jaar 1,7 miljard euro uitgegeven Dat maakte Marketing Drenthe bekend op een werkbezoek van Provinciale Statenleden afgelopen.

 

Tijdens het bezoek kregen zij van directeur Astrid Crum en gedeputeerde Henk Brink te horen dat de bestedingen in de sector nog nooit zo hoog waren als het afgelopen jaar. Maar liefst 1,7 miljard euro ging er om in recreatie & toerisme in 2018. Drenthe is dit jaar dan ook niet voor niets de gastprovincie van de Vakdag Zet je regio op de kaart, op 5 november in Hoogeveen.


Toerisme waardevol voor Drenthe

Marketing Drenthe signaleert een groei in het aantal dagjesmensen dat Drenthe bezoekt en ook in het verblijfstoerisme was in 2018 een stijging te zien van het aantal overnachtingen, het aantal gasten en de bestedingen. Dat het economisch belang van de sector toeneemt, blijkt eveneens uit de toename van het aantal banen in de sector. Gedeputeerde Henk Brink: "Toerisme is waardevol voor Drenthe. De afgelopen twee jaar is de werkgelegenheid met 500 banen gestegen en toerisme draagt ook positief bij aan de economie en de leefbaarheid op het platteland".


Uitstapjes zorgen voor meeste bestedingen

Dagjesmensen zorgen voor 80% van de totale bestedingen in de vrijetijdssector. 15% komt vanuit binnenlandse verblijfstoeristen en 3% vanuit buitenlandse toeristen. In 2018 werden er bijna 54 miljoen uitstapjes gemaakt in Drenthe, waarbij gemiddeld 25 euro werd besteed. Samen levert dit de sector 1,3 miljard op aan inkomsten. De dagrecreant besteedt ruim de helft van het budget aan de activiteit zelf (toegang, eten, drinken) en nog eens 11 euro aan vervoer- en parkeerkosten. Er wordt voor een dagje uit in Drenthe meer uitgegeven dan landelijk. Dit komt onder meer door hogere vervoerskosten, er worden hier relatief meer kilometers afgelegd voor een uitje.


 

Vrijetijdseconomie speerpunt provincie


Dat de vrijetijdssector zo’n positieve ontwikkeling doormaakt heeft met meerdere factoren te maken. Astrid Crum: "Op een aantal factoren heb je geen invloed, maar op een groot aantal wel. In 2015 heeft de Provincie van de vrijetijdseconomie speerpunt van beleid gemaakt, waarbij als doel werd gesteld om in vier jaar tijd meer bezoekers, meer banen en meer bestedingen te genereren. Door de gezamenlijke aanpak en intensieve samenwerking in de sector zijn deze gestelde doelen na drie jaar al ruimschoots behaald.”


Dagtoerisme in de lift

Eens in de drie jaar onderzoekt NBTC uitvoerig het vrijetijdsgedrag van de Nederlander. In 2015 waren de daguitjes nog goed voor 828 miljoen euro. De afgelopen jaren heeft het dagtoerisme dus een flinke groei doorgemaakt, al is door een verbeterde meetmethode geen exacte vergelijking mogelijk. In Drenthe zijn binnen het dagtoerisme vooral buitenactiviteiten, zoals wandelen en fietsen, erg populair (34%) gevolgd door uitgaan (16%) bezoek aan attracties (15%) en winkelen (13%).

Trefwoorden: toerisme, verblijfsrecreatie, dagtoerisme, bestedingen, economische betekenis, Drenthe, onderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.