Mini-campingsamenwerking Mijn Lievelingsplek wint innovatieprijs
Mijn Lievelingsplek, een samenwerkingsverband van 17 minicampings in Zeeland, heeft de PROFIT-innovatieprijs gewonnen. Naast de eer en de waardering mogen ze een bedrijfsfilm laten maken waarmee ze de Duitse markt op kunnen. Dat is hard nodig want waar op reguliere campings aan de Zeeuwse kust veel Duitse gasten te vinden zijn, weten Duitsers de mini-campings nog niet te vinden.
PROFIT is internationaal project van Nederland, België, Frankrijk en Engeland om MKB-ondernemers in de vrijetijdseconomie concrete handvatten te bieden om te kunnen innoveren. In Nederland stond Zeeland centraal en werd het project gedragen door HZ University of Applied Sciences en Economische Impuls Zeeland. Een van de onderdelen in het veel omvattende project was ondernemers te begeleiden in concrete innovatietrajecten. Daaraan deden ruim 30 ondernemers mee. Mijn Lievelingsplek werd gisteren op de slotbijeenkomst in De Timmerfabriek in Vlissingen uit drie genomineerden verkozen tot winnaar en dingt nu mee voor de Europese Award.
Wat is Mijn Lievelingsplek?
Een jaar geleden besloten 17 Zeeuws boerinnen met een mincamping samen te gaan werken en zich te verenigen in Mijn Lievelingsplek. Het doel van de boerinnen is om samen meer Duitse kampeerders naar Zeeland te halen.
Niet iedereen kan lid worden van de samenwerking. Gastvrijheid, kwaliteit en comfort staan voorop. Alleen vrouwen kunnen lid worden en aan de bedrijven worden ook kwaliteitseisen gesteld. De campings hebben bijvoorbeeld allemaal verwarmd sanitair, 10 ampère stroom, wifi en een hoge waardering van gasten. Daarnaast zorgen de Zeeuwse boerinnen, elk op hun eigen camping, voor een warm onthaal van de gasten. Is de camping vol dan worden gasten naar een collega-lievelingsplek doorgestuurd.
De samenwerking tussen de boerinnen zorgt niet alleen voor volle campings, maar het draagt ook bij aan de kennis van de eigenaren. In de rustigere periodes zijn er namelijk bijeenkomsten tussen de boerinnen, waar ze verschillende onderwerpen bespreken die ze tegen zijn gekomen op de campings.
Om Duitse kampeerders over te halen op een minicamping te gaan kamperen moeten heel wat vooroordelen worden weggenomen. Zo denkt een Duitse kampeerder dat mini staat voor klein en geen kwaliteit. Daaraan wordt door de kampeerboerinnen van Mein Lieblingsplatz hard gewerkt.
Waarom wint Mijn Lievelingsplek?
De innovatieve formule van samenwerking, de kennisverbreding en de oriëntatie op de Duitse markt maakt de stichting Mijn Lievelingsplek een bijzondere speler op de toeristische markt. Mijn Lievelingsplek wint daarom de award voor het beste innovatieplan binnen het Profit project.