Geplaatst op: 18-09-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Mini-campingsamenwerking Mijn Lievelingsplek wint innovatieprijs

Mini-campingsamenwerking Mijn Lievelingsplek wint innovatieprijs

Mijn Lievelingsplek, een samenwerkingsverband van 17 minicampings in Zeeland, heeft de PROFIT-innovatieprijs gewonnen. Naast de eer en de waardering mogen ze een bedrijfsfilm laten maken waarmee ze de Duitse markt op kunnen. Dat is hard nodig want waar op reguliere campings aan de Zeeuwse kust veel Duitse gasten te vinden zijn, weten Duitsers de mini-campings nog niet te vinden.


PROFIT is internationaal project van Nederland, België, Frankrijk en Engeland om MKB-ondernemers in de vrijetijdseconomie concrete handvatten te bieden om te kunnen innoveren. In Nederland stond Zeeland centraal en werd het project gedragen door HZ University of Applied Sciences en Economische Impuls Zeeland. Een van de onderdelen in het veel omvattende project was ondernemers te begeleiden in concrete innovatietrajecten. Daaraan deden ruim 30 ondernemers mee. Mijn Lievelingsplek werd gisteren op de slotbijeenkomst in De Timmerfabriek in Vlissingen uit drie genomineerden verkozen tot winnaar en dingt nu mee voor de Europese Award.

Wat is Mijn Lievelingsplek?


Een jaar geleden besloten 17 Zeeuws boerinnen met een mincamping samen te gaan werken en zich te verenigen in Mijn Lievelingsplek. Het doel van de boerinnen is om samen meer Duitse kampeerders naar Zeeland te halen. 


Niet iedereen kan lid worden van de samenwerking. Gastvrijheid, kwaliteit en comfort staan voorop. Alleen vrouwen kunnen lid worden en aan de bedrijven worden ook kwaliteitseisen gesteld. De campings hebben bijvoorbeeld allemaal verwarmd sanitair, 10 ampère stroom, wifi en een hoge waardering van gasten. Daarnaast zorgen de Zeeuwse boerinnen, elk op hun eigen camping, voor een warm onthaal van de gasten. Is de camping vol dan worden gasten naar een collega-lievelingsplek doorgestuurd. 


De samenwerking tussen de boerinnen zorgt niet alleen voor volle campings, maar het draagt ook bij aan de kennis van de eigenaren. In de rustigere periodes zijn er namelijk bijeenkomsten tussen de boerinnen, waar ze verschillende onderwerpen bespreken die ze tegen zijn gekomen op de campings. 


Om Duitse kampeerders over te halen op een minicamping te gaan kamperen moeten heel wat vooroordelen worden weggenomen. Zo denkt een Duitse kampeerder dat mini staat voor klein en geen kwaliteit. Daaraan wordt door de kampeerboerinnen van Mein Lieblingsplatz hard gewerkt. 

Waarom wint Mijn Lievelingsplek?


De innovatieve formule van samenwerking, de kennisverbreding en de oriëntatie op de Duitse markt maakt de stichting Mijn Lievelingsplek een bijzondere speler op de toeristische markt. Mijn Lievelingsplek wint daarom de award voor het beste innovatieplan binnen het Profit project.

Link: https://mijnlievelingsplek.nl
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, mini campings

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...