Consumentenvertrouwen daalt weer
De stemming onder Nederlandse consumenten is opnieuw negatief. Het consumentenvertrouwen komt in september 2019 uit op -2. In augustus was dat 0. Dat meldt het CBS.
Het consumentenvertrouwen is een combinatie van het oordeel van de consument over het economisch klimaat en de koopbereidheid.
Dalende trend
Met -2 ligt het consumentenvertrouwen in september boven het langjarig gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-4). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Sinds april 2019 daalt het consumentenvertrouwen in een gestaag tempo. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41). Na een opleving met als hoogtepunt juli 2019 (+2), daalt het consumentenvertrouwen al weer twee kwartalen op rij en is nu weer negatief.
Pessimistisch over economie
Consumenten oordelen in september negatiever over de economie dan in augustus. De deelindicator economisch klimaat daalt van -1 naar -3. Dat komt vooral doordat consumenten pessimistischer zijn over de economie in de komende twaalf maanden. De koopbereidheid verslechtert een fractie in september. Deze deelindicator staat op -1, tegen 0 in augustus. Het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden is iets negatiever. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen wat minder gunstig.