Geplaatst op: 20-09-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Bijna 100 studenten van BUas aan de slag in Tourism Impact Lab

Bijna 100 studenten van BUas aan de slag in Tourism Impact Lab
Bron: Pixabay

Studenten van de Breda University of Applied Sciences gaan voor 20 bedrijven in de toeristische sector nieuwe reisconcepten bedenken die een positieve impact hebben op de wereld. Daartoe heeft de opleiding samen met het Travel Impact Lab een Tourism Impact Lab opgezet.


Alle cases waar de studenten mee aan de slag gaan, draaien om het realiseren van een positieve impact op de wereld. Hoe kun je bijvoorbeeld zorgen dat passagiers niet langer met het vliegtuig, maar met de trein naar hun vakantiebestemming afreizen? En hoe kun je jongeren op een creatieve manier stimuleren bewust van hun vakantie te genieten in plaats van het vluchtig delen van hun vakantie-ervaringen via social media? Niet alleen grote spelers als TUI, Transavia, SNP Natuurreizen en Riksja Travel hebben zich verbonden aan het Tourism Impact Lab, maar ook veelbelovende startups als Campfire Stories, Travel Diaries, Travel Inventive en Breakzy.

Positieve impact staat centraal


BUas faciliteert de learning community en de studenten worden getraind door professionals van Travel Impact Lab, een organisatie die startups op gang helpt en bestaande reisorganisaties opnieuw in beweging zet. In totaal gaan 21 teams van studenten vlak voor hun afstuderen een semester lang aan de slag met een concrete vraag, idee of project van een toeristische organisatie. De cases focussen zich op het realiseren van een positieve impact op het gebied van duurzaamheid, het versterken van menselijke contacten en het creëren van een bewuste vakantiebeleving. Tijdens het project valideren de studenten grondig welk probleem of welke behoefte er bij hun opdrachtgevers leeft, bedenken creatieve oplossingen en starten met het realiseren ervan.

Nu innoveren


"We hebben deze learning community met het Travel Impact Lab opgezet vanuit de overtuiging dat als we willen dat de generaties na ons óók kunnen blijven reizen, we nú moeten innoveren. Bij alle cases staat centraal dat elke reis moet bijdragen aan een betere wereld door het creëren van betekenisvolle impact”, vertelt Joyce Krielen, Team  Manager Tourism Business van BUas en coördinator van het Tourism Impact Lab. "Binnen de learning community kunnen studenten en bedrijven verbinding met elkaar leggen. Zo stimuleren we dat bedrijven wekelijks workshops van studenten bijwonen. Tegelijkertijd maken studenten al ruim voor hun afstudeerfase kennis met het werkveld en kunnen ze hun ervaringen als young professionals benutten als zij de arbeidsmarkt betreden.”


In de komende maanden worden de behoeften van de partners gevalideerd. Hierna gaan studenten samen met de bedrijven werken aan een oplossing door middel van Design Thinking-principes, het lean startup-model en growth hacking. Op 9 januari 2010 presenteren de studenten hun oplossingen aan hun opdrachtgevers.

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, innovatie

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...