Geplaatst op: 24-09-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Nieuw onderzoek naar de markt voor fiets- en wandelvakanties

Nieuw onderzoek naar de markt voor fiets- en wandelvakanties
Afbeelding van Mabel Amber, still incognito... via Pixabay

Steeds meer Nederlanders kiezen voor een gezonde en actieve levensstijl. Dit vertaalt zich ook in meer sportieve activiteiten tijdens vakanties, waaronder wandelen en fietsen. Het aantal wandel- en fietsvakanties is de afgelopen jaren dan ook gestegen.


Om meer zicht te krijgen in dit groeiende segment gaat Trends & Tourism grootschalig multi-client onderzoek uitvoeren. In totaal zullen zo’n 1.500 respondenten ondervraagd worden die plannen hebben om de komende jaren een fiets- of wandelvakantie te ondernemen in eigen land of het buitenland.

Onderzoeksaspecten


In het thema-onderzoek komen onder meer de volgende aspecten aan de orde:

  • Interesse in wandel-/fietsvakanties
  • Motivatie voor maken wandel-/fietsvakantie
  • Voorkeur voor type wandel/fietsvakantie (trektocht vs. vanuit vast adres)
  • Belang van reeks voorzieningen tijdens wandel- /fietsvakantie
  • Aantrekkelijkheid nevenactiviteiten (cultuur, food, wellness e.d.)
  • Organisatie van wandel/fietsvakantie (zelf regelen /touroperator inschakelen, bekendheid met en voorkeur voor touroperators e.d.)
  • Voorbereiding van wandel/fietsvakantie (informatie zoeken e.d.)
  • Imago /aantrekkelijkheid van bestemmingen (landen/ provincies)
  • Type fiets (gewone fiets, sportieve fiets, e-bike, racefiets e.d.)
  • Profiel en mediagedrag van doelgroep 

Meer informatie


Voor wandel- en fietsvakanties komen separate rapportages in zowel het Nederlands als het Engels. De resultaten komen in december beschikbaar. Meer weten: https://www.trends-tourism.nl/nl/thema-onderzoeken

Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, wandelen, vakanties, wandelvakanties, fietsvakanties

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.