Geplaatst op: 27-09-2019
Auteur: Marc Gerlings

100 toeristische bedrijven tekenen plastic pledge

100 toeristische bedrijven tekenen plastic pledge
100 bedrijven en organisaties uit de toerismesector tekenen vandaag de International Tourism Plastic Pledge. Hiermee spreken ze uit zich gezamenlijk in te zetten voor het verminderen van plasticvervuiling op vakantiebestemmingen. Onder meer TUI Group, ANVR, Landal GreenParks, Hostelling International, Corendon, Fox Verre Reizen en Better Places behoren tot de ondertekenaars. MVO Nederland is initiatiefnemer en begeleidt de bedrijven naar verdere stappen.

Elk jaar belandt ruim acht miljoen ton plastic in de zee. Geschat wordt dat er in 2050 meer plastic dan vis in de zee zit. De toerismesector draagt hier ook aan bij. Denk aan door toeristen gebruikte flesjes, rietjes en tasjes. Uit onderzoek blijkt dat hotelkamerbezoekers veel meer plastic afval genereren dan een normaal huishouden in dezelfde regio.


100 bedrijven = 50 miljoen vakantiegangers

De ondertekenaars van de International Tourism Plastic Pledge erkennen de urgentie en de noodzaak om samen te werken aan minder plasticvervuiling. Gezamenlijk vertegenwoordigen ze zo’n 180.000 medewerkers en 50 miljoen vakantiegangers. De komende maanden werken ze een concreet plan uit om plasticgebruik op bestemmingen wereldwijd te reduceren en plasticvervuiling te voorkomen. Dit gebeurt in samenwerking met de UNWTO (World Tourism Organization), de UN Environment en de Ellen MacArthur Foundation.

"Toerisme naar nieuwe economie"

Maria van der Heijden, directeur-bestuurder van MVO Nederland: "Toerisme is een van de grootste sectoren ter wereld. Daardoor draagt de sector een grote verantwoordelijkheid én heeft het de potentie om een verschil te maken. We zijn enorm trots dat we deze 100 bedrijven in de toeristische sector hebben kunnen samenbrengen om verdere stappen te zetten. Met zo’n samenwerking kunnen we het verschil maken in de overgang naar een circulaire, nieuwe economie.”


Praktijkcases TUI en Landal

Melvin Mak, Manager of Sustainability bij TUI en een van de ondertekenaars van de Tourism Plastic Pledge: "Plasticvervuiling is een grote uitdaging, zowel voor de aantrekkelijkheid van de bestemmingen als voor het milieu. Hoewel we bij TUI Group al forse plasticreducties hebben doorgevoerd, zijn we ervan overtuigd dat we door het bundelen van krachten sneller kunnen opschalen. Het is goed dat MVO Nederland zo veel bedrijven heeft weten te bewegen om de Tourism Plastic Pledge te ondertekenen.”

Machteld Houben, Sustainabilty Specialist bij Landal GreenParks: "Door ons te committeren aan de Tourism Plastic Pledge willen wij, samen met de gehele branche, het gebruik van plastic drastisch terug te dringen. Zelf werken wij hard aan het reduceren van plastic en investeren we in herbruikbare en recyclebare verpakkingen. Met ruim twee miljoen gasten per jaar kunnen wij ook impact maken door gasten te inspireren en informeren.”

Bekijk de lijst ondertekenaars van de Tourism Plastic Pledge. Ook andere bedrijven uit de toerismesector zijn welkom om deel te nemen. Meer informatie hierover is te vinden op www.tourismplasticpledge.com

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...