Geplaatst op: 01-10-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Meer omzet voor vakantieparken

Meer omzet voor vakantieparken

Na een al hele goede zomer van 2018 hebben Nederlandse recreatiebedrijven de omzet in de zomer van 2019 weer weten te overtreffen. Dat blijkt uit de Stratech Benchmark.


Nederlandse recreatiebedrijven hebben na een erg goed 2018 weer een prima zomer achter de rug. In de zomer van 2019 is gemiddeld 6,5% meer omzet behaald dan in de zomer van 2018.

Kamperen zit weer in de lift


Kamperen zit weer in de lift, want zowel de bezetting als de omzet groeide. Ten opzichte van de zomer van 2018 hebben de kampeerplaatsen dit jaar gemiddeld 4,1% meer omzet opgeleverd. De gemiddelde bezettingsgraad was dit jaar 75%, in vergelijking tot 67% in de zomervakantie van 2018. Dit, ondanks het feit dat de ADR (Average Daily Rate) in 2019 een stuk hoger lag: € 57,70 ten opzichte van € 44,09.


De mooie zomer van 2018 zorgde ook voor het vroeger op gang komen van de boekingen van de kampeerplaatsen voor 2019. Voor de zomer van 2018 kwam 10% van alle boekingen uit het jaar daarvoor, voor afgelopen zomer was 2018 goed voor 14% van alle reserveringen.


Het onverwacht mooie weer van de vorige zomer had tot gevolg dat juli en augustus de beste maanden waren: 62% van alle reserveringen voor kampeerplekken voor die zomerperiode werden toen gemaakt. Ook dit jaar waren juli en augustus verantwoordelijk voor het merendeel van de boekingen: 54% van de boekingen kwam in deze maanden binnen. Er is voor de zomervakantie van 2019 voor de kampeerplekken wat meer gespreid gereserveerd.

Betere prestaties verhuuraccommodaties


Ook de verhuuraccommodaties hebben dit jaar beter gepresteerd. Over de zomervakantie van 2019 is er overall 8% meer omzet gemaakt. Hoewel de gemiddelde bezettingsgraad iets lager is, 85% ten opzichte van 87% in 2018, komt de omzetstijging voornamelijk vanwege het feit dat de ADR dit jaar een stuk hoger lag. Waar deze in 2018 gemiddeld € 140,00 was, was deze afgelopen zomer € 167,00. Los van de btw-stijging kunnen we dus concluderen dat de vakantieganger bereid was meer te betalen voor zowel zijn kampeerplaats als zijn verhuuraccommodatie.


Voor wat betreft het boekingsgedrag is er, net als voor de kampeerplekken, meer geboekt in het jaar er voor. Voor de zomer van 2018 was 2017 goed voor 18% van alle reserveringen, voor de zomer van 2019 was 2018 goed voor 22% van alle reserveringen. Het verdere boekingspatroon is identiek voor de beide zomervakanties: in januari zien we een piek in het aantal reserveringen waarna het ietwat afvlakt om vervolgens vanaf mei weer toe te nemen. Hierbij zijn de maanden juni, juli en augustus goed voor een derde van alle reserveringen.  

Zomer 2020 nu al sterk geboekt


Ook voor de zomer van 2020 wordt nu al meer geboekt dan op basis van het verleden mag worden verwacht. "Voor de zomer van 2019 hebben mensen relatief lang gewacht met reserveren in afwachting van de weersvoorspellingen, waarbij er in sommige gevallen achter het net werd gevist: de gewenste plekken waren al vergeven. Dit resulteert in het feit dat deze groep voor de zomer van 2020 geen risico wil nemen en nu al hun plekje claimt”, stelt Stratech.

Herfst plust


De eerste cijfers laten zien dat de herfstvakantie van 2019 beter zal presteren dan vorig jaar. Gemiddeld zijn er op dit moment, vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar, meer reserveringen gemaakt en wordt er meer omzet gerealiseerd. Traditioneel worden deze reserveringen relatief laat gemaakt. In 2018 werd 68% van alle reserveringen in de maanden september en oktober gemaakt.

Stratech Booking BEE


Speciaal voor kleinere recreatiebedrijven heeft Stratech een Booking BEE ontwikkeld. Stratech Booking is een flexibel online reserveringssysteem, dat is ontwikkeld op basis van de laatste technieken waardoor het te gebruiken is op zowel smartphone, tablet als pc. Hierdoor hebben ondernemers altijd en overal inzicht in de actuele bezetting en kunnen vragen van gasten op elk gewenst moment en vanaf elke locatie beantwoorden. De software beschikt over een operationeel dashboard, waarmee ondernemers in één oogopslag de belangrijkste gegevens kunnen bekijken. Zo zien ze één oogopslag hoeveel gasten vandaag nog in- of uit moeten checken en kunnen ze deze handeling direct uitvoeren. Ze hebben eveneens inzicht in het aantal plekken of accommodaties dat op dit moment nog beschikbaar is.

Link: https://www.stratech.nl/recreatie/nieuws/stratech-benchmark-prestaties-zomerperiode-en-herfsttrends-2019.html?utm_source=nrit&utm_medium=referral&utm_campaign=rcse&utm_content=benchmark-update-zomer-herfst
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, campings, bungalowparken, vakanties, boekingen, omzet, bezetting

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...