Geplaatst op: 01-10-2019
Auteur: Redactue
PleisureWorld NRIT

Uniforme aanpak koopstromenonderzoek

Uniforme aanpak koopstromenonderzoek
Afbeelding van Jörg Möller via Pixabay

Nederlandse provincies gaan het koopstromenonderzoek uniformeren.


Daardoor kunnen provincies nu volgens dezelfde methodiek het koopgedrag van consumenten in kaart brengen. Voortaan kunnen situaties in steden, centra en dorpen concreet met elkaar worden vergeleken en kan regionaal beleid beter worden afgestemd.


Koopstromenonderzoeken bieden inzicht in het koopgedrag van consumenten. Ze zijn voor provincies van essentieel belang voor het opstellen van een effectief toekomstbestendig detailhandelsbeleid. Alle provincies voeren koopstromenonderzoeken uit of hebben er recent een gepubliceerd. Er zitten echter grote verschillen in de meetmethodieken en uitgangspunten. Hierdoor zijn de resultaten per gemeente, regio en provincie moeilijk vergelijkbaar. Dat bemoeilijkt vergelijkingen tussen provincies onderling en daarmee effectief beleid voor bijvoorbeeld transformatie of locatiebepalingen.


Met de introductie van het Afsprakenkader voor koopstromenonderzoek is een belangrijke stap gezet om regionale afstemming van detailhandelsbeleid te verbeteren. Het doel van het kader is om per provincie betrouwbare en vergelijkbare koopstroomgegevens te verzamelen, zodat de uitkomsten op landelijk niveau met elkaar te vergelijken zijn. Op deze wijze kunnen de resultaten van gelijksoortige steden, wijken en dorpen binnen Nederland onderling worden vergeleken. Deze informatie is van grote waarde voor het opstellen van (detailhandels)beleid en de onderbouwing van bestemmingsplannen in het kader van de Europese Dienstenrichtlijn.

Link: https://retailland.nl/app/uploads/2019/09/Afsprakenkader-landelijke-richtlijnen-koopstromen_26SEPT-2019.pdf
Topics:Retail
Trefwoorden: retail, winkelen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...