Geplaatst op: 04-10-2019
Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme
PleisureWorld NRIT

Winnaars 2019 - Het Leukste Dagje Uit over de Grens zijn?

Grensregio wilt meer profiteren van sterke groei in toerisme & travel

Winnaars 2019 - Het Leukste Dagje Uit over de Grens zijn?
Beide winnaars, Hof van Eckberge (NL) en Ketteler Hof (Du) , nemen hun Award ‘Het leukste dagje uit over de Grens’ persoonlijk in ontvangst.

Het Hof van Eckberge (NL) en Ketteler Hof (Du) zijn de Award winnaars van de eerste editie van Belevingvakbeurs Welt der Freizeit die begin september 2019 werd georganiseerd in de roemruchte dagattractie Wunderland Kalkar in de Duits-Nederlandse grensstreek.


De beurs en het congres "Het Leukste Dagje Uit over de Grens” heeft als doelstelling recreatieondernemers bewust te maken van de mogelijkheden van het groeiende internationale toerisme & travel. Een belangrijk onderdeel was natuurlijk hoe je als recreatieondernemer online en offline bezoekers weet te verleiden en met name van aan de andere kant van de grens. Ter inspiratie voor de deelnemers aan dit congres, ruim honderd Nederlandse en Duitse recreatieondernemers, waren bijzondere sprekers uitgenodigd om hun ervaringen te delen. Het zijn deze grotere attracties die juist als voorbeeld kunnen dienen hoe je de Duitse gasten kunt verleiden en wat is belangrijk voor de Nederlandse toerist.

Meer buitenlandse toeristen tot 2030


Veel recreatieondernemers in dag- en verblijfsrecreatie zijn op zoek naar meer buitenlandse gasten voor hun bijzondere attractie. Onderzoeken geven aan dat de komende jaren het internationaal toerisme sterk zal toenemen. Populair zijn van oudsher de kustlocaties aan zee of de bekende metropolen als citytrip. Vandaar het belang voor meer samenwerking in de grensregio het antwoord kan zijn om ook een aandeel op te eisen. Toeristenregio’s zijn als gebiedsregisseur verantwoordelijk voor samenwerking in promotie en marketing en dit congres is mede bedoeld ter bevordering van de samenwerking maar ook het delen van kennis. 


Alex van Hooff, directeur/eigenaar van Burgers Zoo verteld hoe hij succesvol op de Duitse markt weet te opereren. Zijn dierenpark in Arnhem is met zo’n driehonderdduizend bezoekers uit het buurland, een populaire bestemming voor de Duitse dagtoerist. Zijn Duitse collega mevrouw Winkels van Freizeitpark Irrland weet elk jaar weer meer Nederlandse bezoekers over de grens te trekken en de smaakt naar meer. Nederlanders worden vooral aangetrokken door het goedkope entreekaartje voor deze bijzondere attractie. Eigenaar Timo Gildemeister van FunCenter Husum op de grens van Denemarken ging uitgebreid in op de crossmediale aanpak van zijn promotie waarbij het foldertje zeker niet helemaal verdwenen is om meer bezoekers uit het buitenland te trekken. 

De Award Winnaars


De winnaars van deze eerste uitverkiezing zijn Amusement park Ketteler Hof (D) en het Hof van Eckberge (NL). Kettelerhof staat bekend als een stoer en gezellig speelpak voor buiten. Het is een familie pretpark geschikt voor alle leeftijden en kent diverse uitdagende activiteiten zoals een Robinson-bosspeeltuin en een populaire ponymanege. Anders is dat voor Hof van Eckberge waar het inclusief recreëren centraal staat. Dit is een goed voorbeeld voor de sector als het gaat om een recreatieonderneming geschikt te maken voor nagenoeg alle doelgroepen al of niet met een beperking. Diverse unieke horecaconcepten in combinatie met activiteiten als een Mini Zoo, Laser, Bowling en Snoezel ruimte met indoorspeeltuin geven een zeer gevarieerd aanbod. 


Uiteraard deelden de winnaars enkele praktijkervaringen nadat zij hun Award in ontvangst hadden genomen. Hof van Eckberge gaf aan dat in Nederland, vooral op scholen, de belangstelling voor de Duitse taal afneemt. Dat is een doorn in het oog van recreatiebedrijven. Ook zien ze dat je een lange adem moet hebben om het vertrouwen te winnen van bezoekers aan de andere kant van de grensstreek. Dat moet wel met een correcte "eigen” Duitse website gebeuren. Ketteler Hof merkt dat Nederlanders gewend zijn kaartjes online aan te schaffen. Ook de prijs is van belang en het liefst koopt men een toegangskaartje met korting. 


Al met al een geslaagde bijeenkomst dat zeker in 2020 een vervolg zal krijgen tijdens de 2e editie van Welt der freizeit weltderfreizeit.de. Voor meer informatie over de winnaars  www.hofvaneckberge.nl  en www.kettelerhof.de

Trefwoorden: dagrecreatie, attractieparken, Duitsland

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...