Geplaatst op: 09-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Gastvrij Nederland: Balans in toerisme maar wel ruimte om te ondernemen

Gastvrij Nederland: Balans in toerisme maar wel ruimte om te ondernemen
Foto: NRIT
Vandaag vindt de tweede Toerismetop plaats, georganiseerd door het ministerie van EZK, de provincie Zeeland en NBTC Holland marketing. Tijdens de Toerismetop presenteren EZK en de provincies een actieprogramma. Dit actieprogramma is een vervolg op Perspectief 2030, en werd in de visie al benoemd als één van de randvoorwaarden. Brancheorganisatie Gastvrij Nederland vindt het een goed initiatief dat het Rijk een actieprogramma opstelt. Wel dient dit actieprogramma rekening te houden met de belangen van het bedrijfsleven.

Gastvrij Nederland noemt een aantal positieve kanten van de Nederlandse sector.

> Een aantrekkelijk aanbod. Nederland biedt veel verschillende belevenissen per vierkante
kilometer en kent een gevarieerd landschap met grote cultuurhistorische waarde en iconen.
De combinatie van verrassende natuur, cultuur, architectuur, gastronomie, vermaak en de
uitgebreide vaar-, fiets- en wandelroutes maakt Nederland tot een unieke bestemming.

> Ondernemers die bereid zijn te innoveren en te investeren. De gastvrijheidseconomie zet in
op onderscheidend aanbod en verrassende businessmodellen, om zo als concurrerende
sector nog meer te kunnen bijdragen aan de BV Nederland. De sector gebruikt innovatie om
steeds opnieuw meerwaarde te creëren voor de gast.

> Een bijdrage aan leefbaarheid en sociale samenhang. De gastvrijheidssector vormt dé
ontmoetingsplek voor iedereen uit de samenleving en levert zo een belangrijke bijdrage aan
welzijn, sociale verbinding, culturele waarden en samenhang. Recreatie en toerisme zorgen
ervoor dat het voorzieningenniveau in minder bevolkte (buiten)gebieden op niveau blijft.

> Een bijdrage aan werkgelegenheid. De gastvrijheidssector is uitgegroeid tot een belangrijke
sector voor Nederland. In 2018 gaven alle toeristen uit binnen- en buitenland bijna 90 miljard
euro uit in bijvoorbeeld restaurants, hotels, pretparken en musea. Het toerisme is inmiddels
goed voor bijna 800.000 banen. Juist de gastvrijheidssector creëert banen die ook voor
kwetsbare groepen in de samenleving zoals lager geschoolden een opstapje zijn.

Nu de Toerismetop plaatsvindt in Zeeland vraagt Gastvrij Nederland aan de overheid vooral ruimte om te ondernemen met klassieke ondernemersbelangen zoals lage lastendruk en een goed vestigingsklimaat. Duidelijker dan in andere jaren klinkt het geluid dat de overheid de regierol voor sectoroverstijgende ontwikkelingen moet pakken.

> Een ondernemersvriendelijk (vestigings)klimaat, gefaciliteerd door overheden op alle
niveaus (Rijk, provincie, gemeente). Op het gebied van regelgeving, lastendruk en
belastingdruk in het algemeen maar ook specifiek rekening houdend met de kenmerken van
de ondernemers in deze sector;

> Ruimte om te ondernemen. De sector maakt een belangrijk en wezenlijk deel uit van de
fysieke leefomgeving, zowel in stedelijke gebieden als landelijke en natuurgebieden. Om te
vernieuwen en innoveren hebben ondernemers fysieke ruimte nodig. Daarnaast is
verbetering van bereikbaarheid nodig. Regionale toerismespreiding wordt mede bereikt door 
een toegankelijk en gebruikersvriendelijk openbaar vervoer voor buitenlandse toeristen.
Spreiding van het toerisme door het jaar vraagt om goede afstemming op lokaal niveau
rondom onder meer vergunningen, voorzieningen en actieprogramma’s.

> Regierol van en integrale benadering door de Rijksoverheid. Interdepartementaal en op
provincie- of regio-overstijgende thema’s. Faciliterend tussen de diverse overheidslagen. De
uitdaging voor de komende jaren is om de groei op een evenwichtige manier op te vangen.
Een sterkere regie en coördinatie op het terrein van economie, infrastructuur en ruimtelijke
ordening tussen verschillende ministeries en met de regionale overheden door de
Rijksoverheid is noodzakelijk.

> Bestuurlijke aandacht voor toerisme in IPO verband. De provincies zijn belangrijk voor
gastvrijheidsondernemers omdat zij verantwoordelijk zijn voor de ruimtelijke indeling van
Nederland. De gastvrijheidsondernemers dragen bij aan het in stand houden van het
voorzieningenniveau in stedelijke én in buitengebieden, zorgen voor werkgelegenheid en
sociale binding. Dit verdient duidelijk portefeuillehouderschap bij gedeputeerden,
afstemming en samenwerking tussen provincies op bestuurlijk en ambtelijk niveau om zo het
toeristisch beleid over de provinciegrenzen heen te laten ontwikkelen.

> Prioriteit voor de ontwikkeling van kennis en data (voorrang geven aan de Landelijke Data
Alliantie).

De Nederlandse toeristisch-recreatieve sector staat aan de vooravond van decennia van groei in
bezoekersstromen, omzet, werkgelegenheid zowel in stedelijk als in landelijk gebied. Toeristen
herkennen geen bestuurlijke grenzen. Dat is terecht. Om deze groei in goede banen te leiden en de
positieve gevolgen te verzilveren is nationale en interregionale coördinatie één van de belangrijkste
randvoorwaarden. De ondernemers in de sector gaan de komende tijd, kennis, kunde en inzet
samen met partners in het vrijetijdsdomein bundelen aan de private kant.

Nu de overheid nog!

Bij Gastvrij Nederland zijn aangesloten: ANWB, CLC VECTA Centrum voor Live Communication, Club van Elf, FC Federatie van
Werkgevers in de Cultuur, HISWA-Vereniging, Koninklijke Horeca Nederland, Koninklijk Nederlands Vervoer, NBTC Holland Marketing, IDEA, Royal Schiphol Group, Nederlandse Vereniging van Dierentuinen, Nederlandse Vereniging van Golfaccomodaties (NVG), RECRON, Vereniging van Evenementenmakers, Vereniging Vrije Theater Producenten VVTP en VVV Nederland.

Zet je regio op de kaart dinsdag 5 november

Wil je praktijkervaringen en -oplossingen voor ondernemers en beleidsmakers horen voor regionale ontwikkelingen? Kom naar Vakdag Zet je regio op de kaart!

Trefwoorden: toerisme, toerismetop, Gastvrij Nederland, ondernemen, balans

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...