Geplaatst op: 11-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Food is toeristische kans voor de regio

Heb jij de meningen en data scherp?

Food is toeristische kans voor de regio
Kees van der Most:
Think global act local is een aloude managementwijsheid. Als het gaat om het thema food als kans voor toeristische ontwikkeling in regio’s, sluit de uitspraak perfect aan. Niet voor niets omarmde afgelopen week Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het toerisme nog eens extra. Maar heb je als regio de data en het sentiment over food op een rij? Onderzoeker Kees van de Most weet daar alles over. Hij hield onderzoek over de kansen van food voor toeristische regio’s en dat laat hij zien bij Vakdag Zet je regio op de kaart.

Van routes tot foodfestival

Kees van der Most van Trends & Tourism: "De belangstelling voor eten en drinken neemt toe. Dat zien we ook tijdens vakanties en dagjes uit. Food tourism wordt populairder. Daarbij gaat het om een brede range van belevingen. Variërend van uit eten in een restaurant met streekgerechten, het volgen van culinaire routes tot het bezoeken van een foodfestival. Voor toeristen en recreanten vormen activiteiten rond food een aantrekkelijke manier om een regio (beter) te leren kennen.” 

In de presentatie tijdens Vakdag Zet je regio op de kaart worden enkele uitkomsten gepresenteerd uit het eerste nationale food tourism onderzoek. Tevens zal ingegaan worden op hoe regio’s (nog) beter op dit thema kunnen inspelen.

Rijke tradities food en toerisme

De locatie van Zet je regio op de kaar is Gasterij De Schildhoeve. Regio’s zoals de Achterhoek, Drenthe, Friesland kennen allemaal rijke tradities in de samenwerking van food en toerisme. Daarom is het net spannend om hier Kees van der Most te horen over de meningen en de feiten achter kansen voor food en toerisme.



Trefwoorden: food, regio, toerisme, kans, onderzoek

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...