Geplaatst op: 18-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Hoe pas je storytelling toe voor jouw regio?

Feiten en fictie: kansen en valkuilen onthuld door Moniek Hovers

Hoe pas je storytelling toe voor jouw regio?
Moniek Hover. Storytelling erfgoed en beleving.
Inspirerende en spannende verhalen zorgen er voor dat bezoekers naar jouw regio komen. Maar schrijven, het verdiepen van bestaande verhalen en dat toepassen in erfgoed, toeristische lijnen en routes is een vak apart. Storytelling ondersteunt projecten met budgetten van vele miljoenen euro’s. Moniek Hover heeft veel bijzondere projecten begeleid en die ervaringen deelt zij tijdens Vakdag Zet je regio op de kaart op 5 november.

Technieken & praktijkvoorbeelden

In de presentatie op 5 november 2019 met de titel: 'Storytelling, erfgoed en beleving: dilemma's rondom feit en fictie' zal Moniek Hover ingaan op enkele essenties van storytelling met een focus op dilemma's die optreden bij het vertalen van feitelijke, informatieve verhalen in belevingsgerichte verhalen en producten. Bijvoorbeeld: hoe ga je om met (technieken uit de) fictie en non-fictie? Naast de recente merk- en productontwikkeling rondom Crossroads, zal zij ook voorbeelden laten zien met betrekking tot Zuiderwaterlinie en Van Gogh (in Brabant). Dit zijn grote projecten voor regio’s die zorgen voor een verrijking van het vrijetijdslandschap. Een landschap waar mensen speciaal voor komen. Ter illustratie hoe groot deze projecten zijn, de korte uitleg over de Zuiderwaterlinie.


2 miljoen euro in 19 projecten

De provincie Noord-Brabant investeert in 2019 en 2020 ruim € 2 miljoen investeren in 19 projecten die de Zuiderwaterlinie als samenhangend geheel verder toeristisch-recreatief moeten versterken. In deze subsidie is geld gereserveerd voor 19 projecten in de 5 stellingen:

• West-Brabantse Waterlinie (€ 225.000)
• Willemstad (€ 589.250)
• Breda-Geertruidenberg (€ 270.000)
• Heusden – ’s-Hertogenbosch (€ 764.250)
• Grave-Ravenstein (€ 497.500).

De bijdrage van de provincie is onder voorbehoud van een soortgelijke investering van de gemeenten langs de Linie in de projecten. Er wordt geïnvesteerd in bezoekerscentra, aanlegsteigers, fiets- en wandelpaden, recreatieve routes, veerponten, opstappunten en het zichtbaar maken van de historie.  

Unieke linie

De Zuiderwaterlinie is de oudste, langste en meest benutte linie van ons land. De linie loopt in Brabant van Bergen op Zoom in het westen tot Grave in het meest oostelijke puntje, en verbindt 11 historische Brabantse vestingsteden met elkaar. Het is een samenhangend stelsel van waterstaatkundige werken, landschap en militaire werken.

De linie is niet alleen belangrijk militair erfgoed maar ook een culturele grens: tussen noord en zuid, rooms-katholiek en protestant, zand en klei, de harde en de zachte ‘g’. De Zuiderwaterlinie vertelt ruim 350 jaar Brabantse militaire historie, van het eind van de middeleeuwen tot en met de Koude Oorlog en de bijzonder posities die Brabant heeft gehad als buffer voor Holland. Het is daarmee een belangrijk icoon voor Brabant. 

Praktische info

Vakdag Zet je regio op de kaart

5 november 2019
Tickets: Let ook op de voordelige (28% korting!) Duo Ticket


Trefwoorden: regio, storytelling, productontwikkeling, strategie, praktijk, regiomarketing

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...