Geplaatst op: 23-10-2019
Auteur: Tim Geval

Slimme start-ups nemen reizigers werk uit handen

Idee financieren en tot bloei brengen

Slimme start-ups nemen reizigers werk uit handen
Hoe maak je een vakantieganger blij? Bijvoorbeeld met goed weer, een fijn hotel en een mooie omgeving. Maar dat is lang niet alles, ontdekten Rutger van Beek van Bagpoint en Rajneesh Badal van Travel with Zoey. Beide Nederlandse start-ups bedachten een idee om iemands reis nóg beter te maken. "Waarde toevoegen”, noemen ze het. Voor, tijdens én aan het eind van de reis.

Met hun services nemen ze vakantiegangers werk uit handen. Allebei maakten ze voor hun innovatie gebruik van de Vroegefasefinanciering, verstrekt door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).

Tijdswinst boeken

Eerst moet je wachten tot je bagage op de band ligt. Dan loop je naar de taxi, trein of bus en op naar het hotel. Je kamer kun je nog niet in, dus laat je de bagage achter. Dan maar vast op pad. Een hoop verloren vakantietijd, vindt Rutger van Beek. "Je bent zo een paar uur kwijt, alleen om je koffer te droppen. Zonde! Daarom regelt Bagpoint (www.bagpoint.com) dat voor je. We brengen je bagage naar je overnachtingsadres. En voor de terugreis kun je natuurlijk dezelfde service gebruiken. Met onze app houd je precies in de gaten waar je bagage op dat moment is.”

Bagpoint ontwikkelde een platform waarbij alle stakeholders in het proces met elkaar verbonden zijn. Van luchtvaartmaatschappijen tot transportbedrijven. Al die partijen nemen een deel van de dienstverlening op zich. Ook heeft Bagpoint zijn eigen bag drop systemen gebouwd. Daar kunnen reizigers hun bagage droppen en inchecken. Dat hoeft dan niet meer op de luchthaven. "Met ons platform is iedereen met elkaar verbonden. Reizigers kunnen zo eenvoudig onze service boeken, luchtvaartmaatschappijen zijn verbonden aan ons platform zodat wij de bagagelabels kunnen printen op onze systemen en de logistieke partijen brengen de bagage van a naar b. Hierdoor heeft de klant geen omkijken meer naar zijn bagage.”

Inspiratie dankzij Zoey

Bagpoint ontzorgt dus vooral tijdens de reis van en naar je vakantieadres. Travel with Zoey helpt mensen vooral tijdens hun vakantie extra te ontspannen. "Zoey is een digitale reisassistent waarmee je kunt chatten”, vertelt Rajneesh Badal. "Ze voorziet je van specifieke tips over je bestemming. Als je een vakantie boekt bij een van de reisorganisaties waarmee wij samenwerken, kun je Zoey – vaak gratis – als extra service aan je reis toevoegen. Via WhatsApp of Facebook krijg je dan tips over bijvoorbeeld wandelroutes, restaurants en lokale bezienswaardigheden.”

De eerste twee tips krijg je spontaan. Daar hoef je dus niet om te vragen. Dat gebeurt op basis van iemands profiel, legt Badal uit. "Neem je Zoey mee op reis, dan bespreken we vooraf met je wat je interessegebied is. Sommige mensen willen bijvoorbeeld vooral veel weten over eetgelegenheden of lokale bezienswaardigheden. Twee dagen na die eerste tips ontvang je er nog twee. En tegelijkertijd kun je ieder moment zelf om nieuwe vragen. Die geven we binnen een uur. Zo maken we je vakantie nóg leuker.”


Rajneesh Badal

Zoeken naar groei en geld

Beide partijen zoeken naar mogelijkheden om te groeien. Om het platform verder te ontwikkelen, moet Bagpoint flink investeren in hardware. Travel with Zoey wil vooral groeien, meer klanten bedienen en zich zo doorontwikkelen. De ondernemers kwamen allebei uit bij de Vroegefasefinanciering (VFF) die RVO.nl verstrekt. De VFF helpt ondernemers om hun idee van de plan- in de startfase te krijgen. "Het geeft je de tijd om aan je idee te bouwen”, vertelt Van Beek. "Daarom was het voor ons het ideale instrument.”

Die stap naar de startfase moet niet te vrijblijvend zijn, dus is een van de eisen van de VFF dat de ondernemer een welwillende investeerder aan zijn zijde heeft. Van Beek vond met Bagpoint verschillende beleggers die gezamenlijk garant staan voor het gewenste bedrag, terwijl Badal met Travel with Zoey een beroep deed op een oude bekende. "Onze geldschieter was een van de eersten die ooit gebruikmaakte van onze service, en hij was er lyrisch over. Daarom zag hij het ook zitten om te investeren.”

Toekomst zonder reiszorgen

Dankzij de VFF kon Bagpoint een prototype maken van het bagdropsysteem en een eerste versie van hun overkoepelende platform. Daar sleutelt de startup de komende tijd verder aan. De volgende stap is commercialisatie. Van Beek: "Net als dat je vooraf online incheckt, kun je dat ook met je koffer doen. Die wordt dan van tevoren bij je thuis opgehaald. Je ziet hem pas weer als je je hotelkamer op je vakantieadres instapt. Geen gesleep en gesjouw met koffers meer op de luchthaven, als het aan ons ligt. Een deur-tot-deurservice voor je bagage wordt de nieuwe standaard.”

Travel with Zoey groeit mede door de financiële ondersteuning van de VFF. Badal: "Ongeveer de helft van de mensen die de service via hun reisorganisator krijgt aangeboden, kiest voor een reis met Zoey. 95% van hen is tevreden met de tips. De komende jaren proberen we steeds meer machine learning in te zetten. Nu zoeken medewerkers nog handmatig de juiste tips bij een profiel. Dat willen we volledig automatisch kunnen doen, zodat onze mensen meer tijd hebben voor het persoonlijke contact met onze klanten.”

Wil jij net als deze start-ups met jouw idee van plan- naar startfase? Bekijk de mogelijkheden van de Vroegefasefinanciering 

Trefwoorden: start-up, ondernemen, subsidie, concept, RVO

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...