ACSI: Stadskamperen razend populair
Kamperen in of vlakbij de stad zit in de lift. Dat merkt ook kampeerspecialist ACSI.
Stedentrips groeien sterk in de totale vrijetijdsmarkt. Tussen 2001 en 2017 groeide het aantal stedentrips vier keer sneller dan de totale vakantiemarkt. Hoewel 70% van de toeristen nog altijd in een hotel verblijft, worden alternatieve accommodatietypes steeds populairder. "En daar profiteert zeker ook de camping van”, zegt Frank Jacobs, kampeerspecialist bij ACSI.
80% kiest voor camping bij stad of dorp
Onderzoek van ACSI onder ruim 12.000 respondenten wijst uit dat kampeerders de nabijheid van een ‘levendige’ stad of dorp het belangrijkste selectiecriterium vinden voor een camping. Bijna 80% kiest hierop een camping uit. De aanwezigheid van goede wandel- en fietsroutes in de omgeving komt op de tweede plaats. Het feit dat de aanwezigheid van culturele bezienswaardigheden -zoals musea- door ruim 40% van de respondenten belangrijk wordt gevonden, is ook illustratief voor de toenemende populariteit van de camping als uitvalsbasis voor een stedentrip.
Stadscampings profiteren
Van deze trend profiteert bijvoorbeeld ook Stadscamping Deventer. Deze camping ligt direct aan de IJssel met uitzicht op de oude Hanzestad. Een pontje, dat de rivier in 5 minuten oversteekt, brengt de kampeerder direct naar het centrum. Campingeigenaar Jan Lugtmeijer: "Onze camping bestaat zo’n 30 jaar en richtte zich aanvankelijk op bezoekers die voor de natuur kwamen. Tien jaar geleden zijn we ons meer gaan oriënteren op de stad en dat heeft geresulteerd in een stijging van de bezoekersaantallen.” Tegenwoordig speelt de camping zelfs actief in op evenementen of festivals die in de stad plaatsvinden door passende voorstellingen en presentaties te organiseren.
Flaneren door Parijs
Ook de Franse kampeergroep Huttopia metdiverse campings in of vlakbij grote Franse steden merkt dat bezoekers vooral komen om een citytrip te maken. De locaties in het park van Parijs, Bois de Boulogne, Lyon en Straatsburg zitten deze herfstvakantie nagenoeg vol. En datzelfde geldt ook voor de naderende kerstvakantie. "Onze gasten komen nadrukkelijk om de stad te bezoeken. Om te flaneren door de straten van Parijs, de wereldberoemde kerstmarkt in Straatsburg te bezoeken of om kerstinkopen te doen”, licht Anaïs Tricaud van de marketingafdeling de populariteit van de campings toe.
Topics:Verblijfsrecreatie
Trefwoorden: Verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, stedelijk toerisme