Geplaatst op: 01-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

TRENDCONGRES 2019 inspireert voor keuzes met balans in toerisme

Samen bouwen aan allianties voor bewuste bestemmingen

TRENDCONGRES 2019 inspireert voor keuzes met balans in toerisme
Katendrecht.
Gisteren vond in Inholland Rotterdam het jaarlijkse TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd plaats, waar tweehonderd vakgenoten werden geïnspireerd. De plenaire sprekers in de ochtend wisten iedereen te boeien. Het debat ging vaak over overtoerisme maar de gasten werden ook overladen met voorbeelden uit de praktijk, nieuwe concepten en manieren van samenwerking om de balans te vinden voor toerisme.

Bold, Forward en Culture

Renske Satijn, Rotterdam Partners, presenteerde de achtergronden van het nieuwe Rotterdamse beleid voor toerisme. Het nieuwe beleid waar Rotterdam Partners zich hard voor heeft gemaakt, is onder meer gebaseerd door ‘Het verhaal van de stad’. Dat is een kwalitatief onderzoek waar duizenden inwoners aan meededen. Naast stakeholders werden ook zeven externe experts naar Rotterdam gehaald. Deze experts zonder band met de gemeente of met Rotterdam Partners mochten zelf de stad verkennen en vrij meedenken over het toeristisch beleid. Satijn: "De marketingstrategie die ontwikkeld is, zijn Bold, Forward en Culture de kernwaarden van de stad.”
In de praktijk betekent andere merkwaarden ook dat anders wordt gekeken naar touroperators, hoe de stad acquisitie pleegt voor congressen en hoe samenwerkingsverbanden worden opgezet. Partners worden bewust gezocht. "Touroperators ontvangen we graag die voorop lopen in duurzaamheid. En onderzoekende toeristen willen we aan ons binden want dat past bij onze positie van Rotterdam als frontrunner.”

Toerisme regenereert de planeet

Jeremy Smith, internationaal sterk en veelgevraagd spreker, wees een belangrijke trend aan. Toerisme zit in het kantelpunt, onder meer door het stevige debat dat wordt gevoerd over klimaatverandering en duurzaamheid. Het activisme van jonge generaties om de planeet te beschermen gebruikte hij om de strategie voor een gezonde toeristische sector op te zetten. "We kunnen niet langzaam gaan, het moet nu gebeuren. Duurzaamheid zoals we dat kennen is dood.” Niet overal maar een klein beetje doen aan minder plastic of minder energie maar duurzaamheid volledig op zijn kop zetten. Dat levert een verrassend perspectief op. Jeremy toonde praktische voorbeelden van toeristische locaties en accommodaties die duurzaam zijn, meer energie opwekken dan nodig is en na afloop weer hergebruikt kunnen worden.

Vliegwiel voor conversie

Martin van Kranenburg, expert in online marketing, had de turbo in zijn presentatie aan gezet. Met heel veel voorbeelden liet hij de nieuwe inzichten zien voor het winnen van klanten. Hierbij hield hij met voorbeelden rekening met het grote aantal DMO’s in de zaal. Martin pakte ook tussendoor de jonge mode op van regio’s of steden om met persona’s aan de slag te gaan. Hij mist een slag. "Ga dieper dan persona's, wat motiveert of frustreert mensen. Kuip in het brein van die mensen. Dan pas kun je goede persona's maken.”

Katendrecht internationaal voorbeeld wat leisure kan doen

Christiaan Cooijman (Heijmans) wist na de snelle marketingpresentatie heel goed de aandacht te krijgen met zijn verhaal over de heropleving van de wijk Katendrecht. Van een no-go area werd de wijk in tien jaar tijd veranderd in een gebied dat nu hot is. Katendrecht staat nu in meerdere internationale toeristenlijsten. 
Sterk onderdeel aan het programma: na de presentatie van Christiaan stonden twintig gidsen klaar voor een tour door Katendrecht. Dat maakte diepe indruk op de gasten.

Na de lunch was het tijd voor drie rondes met vijftien kleinere sessies. Van, hoe je bewuste bestemmingen maakt, tot en met zelfsturende holacracy teams voor de exploitatie en marketing van een vakantiepark.

Bundelen kennis onderwijs en Kennisnetwerk Destinatie Nederland

Het congres zorgde ook voor een ontwikkeling in de bundeling van toeristische kennis tussen bedrijfsleven en onderwijs. Kees van Wijk (Kennisnetwerk Destinatie Nederland) en Carmencita Boekhoudt (Landelijk Overleg Tourism Management) tekenden de  intentieverklaring voor het delen en bundelen van kennis.
Kees van Wijk: "We zoeken graag de samenwerking op met deze zes hogescholen van het Landelijk Overleg Tourism Management. Onder meer met Inholland Rotterdam hebben we al een lange relatie voor het delen van ervaringen en projecten in destinatieontwikkeling. De creatieve en mooie ideeën en projecten van studenten en onderwijsbegeleiding zijn meer dan welkom. Zo houden we elkaar scherp op destinatiemanagement.”

Oud-lector en consultant Han Verheijden ontving het eerste exemplaar van zijn boek ’40 Cruciale management tips voor leisure. En 20 columns die trends en markten verhelderen’. Binnenkort is dit boek te koop op www.nrit.nl

Met een stevige paneldiscussie over overtoerisme en wat de komende generatie vakgenoten nodig heeft, werd het congres afgesloten. Opvallend was hoe goed bedrijven, onderwijs, DMO’s en beleidsmedewerkers elkaar konden vinden tijdens de netwerkmomenten.

Partners in de organisatie van TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd zijn: LOTM, Kennisnetwerk Destinatie Nederland en Pleisureworld NRIT.

Inspiratie voor de regio binnenhalen?

Dit congres ging vaak in op stedelijke vraagstukken. Ben je op zoek naar inspiratie voor productontwikkeling en marketing voor regio's? Schrijf je dan nu in voor Vakdag Zet je regio op de kaart op dinsdag 5 november in Hoogeveen.







Trefwoorden: toerisme, recreatie, onderzoek, overtoerisme, balans, marketing, regenaration

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.