Geplaatst op: 01-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

TRENDCONGRES 2019 inspireert voor keuzes met balans in toerisme

Samen bouwen aan allianties voor bewuste bestemmingen

TRENDCONGRES 2019 inspireert voor keuzes met balans in toerisme
Katendrecht.
Gisteren vond in Inholland Rotterdam het jaarlijkse TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd plaats, waar tweehonderd vakgenoten werden geïnspireerd. De plenaire sprekers in de ochtend wisten iedereen te boeien. Het debat ging vaak over overtoerisme maar de gasten werden ook overladen met voorbeelden uit de praktijk, nieuwe concepten en manieren van samenwerking om de balans te vinden voor toerisme.

Bold, Forward en Culture

Renske Satijn, Rotterdam Partners, presenteerde de achtergronden van het nieuwe Rotterdamse beleid voor toerisme. Het nieuwe beleid waar Rotterdam Partners zich hard voor heeft gemaakt, is onder meer gebaseerd door ‘Het verhaal van de stad’. Dat is een kwalitatief onderzoek waar duizenden inwoners aan meededen. Naast stakeholders werden ook zeven externe experts naar Rotterdam gehaald. Deze experts zonder band met de gemeente of met Rotterdam Partners mochten zelf de stad verkennen en vrij meedenken over het toeristisch beleid. Satijn: "De marketingstrategie die ontwikkeld is, zijn Bold, Forward en Culture de kernwaarden van de stad.”
In de praktijk betekent andere merkwaarden ook dat anders wordt gekeken naar touroperators, hoe de stad acquisitie pleegt voor congressen en hoe samenwerkingsverbanden worden opgezet. Partners worden bewust gezocht. "Touroperators ontvangen we graag die voorop lopen in duurzaamheid. En onderzoekende toeristen willen we aan ons binden want dat past bij onze positie van Rotterdam als frontrunner.”

Toerisme regenereert de planeet

Jeremy Smith, internationaal sterk en veelgevraagd spreker, wees een belangrijke trend aan. Toerisme zit in het kantelpunt, onder meer door het stevige debat dat wordt gevoerd over klimaatverandering en duurzaamheid. Het activisme van jonge generaties om de planeet te beschermen gebruikte hij om de strategie voor een gezonde toeristische sector op te zetten. "We kunnen niet langzaam gaan, het moet nu gebeuren. Duurzaamheid zoals we dat kennen is dood.” Niet overal maar een klein beetje doen aan minder plastic of minder energie maar duurzaamheid volledig op zijn kop zetten. Dat levert een verrassend perspectief op. Jeremy toonde praktische voorbeelden van toeristische locaties en accommodaties die duurzaam zijn, meer energie opwekken dan nodig is en na afloop weer hergebruikt kunnen worden.

Vliegwiel voor conversie

Martin van Kranenburg, expert in online marketing, had de turbo in zijn presentatie aan gezet. Met heel veel voorbeelden liet hij de nieuwe inzichten zien voor het winnen van klanten. Hierbij hield hij met voorbeelden rekening met het grote aantal DMO’s in de zaal. Martin pakte ook tussendoor de jonge mode op van regio’s of steden om met persona’s aan de slag te gaan. Hij mist een slag. "Ga dieper dan persona's, wat motiveert of frustreert mensen. Kuip in het brein van die mensen. Dan pas kun je goede persona's maken.”

Katendrecht internationaal voorbeeld wat leisure kan doen

Christiaan Cooijman (Heijmans) wist na de snelle marketingpresentatie heel goed de aandacht te krijgen met zijn verhaal over de heropleving van de wijk Katendrecht. Van een no-go area werd de wijk in tien jaar tijd veranderd in een gebied dat nu hot is. Katendrecht staat nu in meerdere internationale toeristenlijsten. 
Sterk onderdeel aan het programma: na de presentatie van Christiaan stonden twintig gidsen klaar voor een tour door Katendrecht. Dat maakte diepe indruk op de gasten.

Na de lunch was het tijd voor drie rondes met vijftien kleinere sessies. Van, hoe je bewuste bestemmingen maakt, tot en met zelfsturende holacracy teams voor de exploitatie en marketing van een vakantiepark.

Bundelen kennis onderwijs en Kennisnetwerk Destinatie Nederland

Het congres zorgde ook voor een ontwikkeling in de bundeling van toeristische kennis tussen bedrijfsleven en onderwijs. Kees van Wijk (Kennisnetwerk Destinatie Nederland) en Carmencita Boekhoudt (Landelijk Overleg Tourism Management) tekenden de  intentieverklaring voor het delen en bundelen van kennis.
Kees van Wijk: "We zoeken graag de samenwerking op met deze zes hogescholen van het Landelijk Overleg Tourism Management. Onder meer met Inholland Rotterdam hebben we al een lange relatie voor het delen van ervaringen en projecten in destinatieontwikkeling. De creatieve en mooie ideeën en projecten van studenten en onderwijsbegeleiding zijn meer dan welkom. Zo houden we elkaar scherp op destinatiemanagement.”

Oud-lector en consultant Han Verheijden ontving het eerste exemplaar van zijn boek ’40 Cruciale management tips voor leisure. En 20 columns die trends en markten verhelderen’. Binnenkort is dit boek te koop op www.nrit.nl

Met een stevige paneldiscussie over overtoerisme en wat de komende generatie vakgenoten nodig heeft, werd het congres afgesloten. Opvallend was hoe goed bedrijven, onderwijs, DMO’s en beleidsmedewerkers elkaar konden vinden tijdens de netwerkmomenten.

Partners in de organisatie van TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd zijn: LOTM, Kennisnetwerk Destinatie Nederland en Pleisureworld NRIT.

Inspiratie voor de regio binnenhalen?

Dit congres ging vaak in op stedelijke vraagstukken. Ben je op zoek naar inspiratie voor productontwikkeling en marketing voor regio's? Schrijf je dan nu in voor Vakdag Zet je regio op de kaart op dinsdag 5 november in Hoogeveen.







Trefwoorden: toerisme, recreatie, onderzoek, overtoerisme, balans, marketing, regenaration

CELTH





||| Nieuws |||

28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.