Geplaatst op: 07-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

20 musea ontvangen in totaal 3 miljoen euro van Mondriaan Fonds

Trends: delen en inclusiviteit

20 musea ontvangen in totaal 3 miljoen euro van Mondriaan Fonds
Twintig publieke kunstmusea kunnen de komende periode kunst aankopen mede dankzij het Mondriaan Fonds. De musea krijgen een bijdrage voor aankopen van beeldende kunst en/of vormgeving na 1945. Deze bijdragen aan de collectieprogramma’s variëren van 50.000 tot 250.000 euro, voor een periode van twee jaar. In totaal gaat het om bijna 3 miljoen euro. Het fonds ziet meerdere trends ontstaan.

Het gaat om aankopen die binnen het collectieplan van het museum passen, (semi)permanent aan het publiek worden getoond en die voor Nederland belangrijk zijn. Ook vallen hier opdrachten onder van musea aan kunstenaars, gericht op de verwerving van een of meerdere werken voor de collectie.

De musea die een bijdrage krijgen zijn: Amsterdam Museum (Amsterdam), Bonnefantenmuseum (Maastricht), Centraal Museum (Utrecht), CODA Museum (Apeldoorn), Dordrechts Museum (Dordrecht), Frans Hals Museum (Haarlem), Fries Museum (Leeuwarden), Kunstmuseum Den Haag (Den Haag), Groninger Museum (Groningen), Museum De Domijnen (Sittard), Keramiekmuseum Princessehof (Leeuwarden), Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam), Museum Arnhem (Arnhem), Nederlands Fotomuseum (Rotterdam), Stedelijk Museum (Amsterdam), Stedelijk Museum Schiedam, TextielMuseum (Tilburg), Rijksmuseum Twenthe (Enschede), SCHUNCK* (Heerlen) en het Van Abbemuseum (Eindhoven).

Trends: delen en inclusiviteit

Uit de ingediende plannen blijkt dat de kunstmusea verzamelen met de Collectie Nederland als uitgangspunt: alle kunst- en erfgoedobjecten in publiek bezit. Musea stemmen hun collectie- en aankoopbeleid op elkaar af en voeren een ruimhartig bruikleenbeleid. Soms werken ze samen op het gebied van aankopen, zoals SCHUNCK* en het Stedelijk Museum Schiedam. Bijna alle musea denken na over hun positie in de samenleving, met oog voor lokaal draagvlak. Ook realiseren meer musea zich dat het belangrijk is hun internationale positie uit te bouwen. De Westerse canon is niet meer alleen doorslaggevend, ook andere invalshoeken worden gezien en verzameld. Inclusiviteit is een belangrijk thema: collecties vertegenwoordigen meerstemmigheid en worden interessant voor een groter deel van de samenleving.

De programma’s die de samenhang tussen het verzamel- en presentatiebeleid, het belang voor de Collectie Nederland, de relatie tot de eigen collectie en de kwaliteit van het collectie- en presentatieplan het beste weerspiegelen, worden gehonoreerd. Om in aanmerking te komen moeten musea een eigen aankoopbudget van ten minste 50.000 euro per jaar hebben en een soepel bruikleenbeleid hanteren.
Trefwoorden: museum, subsidie, cultuur, trends

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     





       

       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    25/12/24
    Op weg naar 2025
    Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
    25/12/24
    Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
    Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
    24/12/24
    Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
    De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
    24/12/24
    Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
    Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
    24/12/24
    Zorgen over toekomst evenementen
    Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
    24/12/24
    Exclusief voor leden
    Meer Nederlanders kiezen voor vroeg boeken van vakantie
    Een kwart van de Nederlanders heeft al een vakantie voor 2025 geboekt. Ook wil 39% van de reizigers die nog moet boeken dit in het vroegboekseizoen doen. Dat meldt de VakantieDiscounter na onderzoek onder 2.125 reizigers.
    24/12/24
    Hoe elektrische machines bijdragen aan een duurzame logistiek
    Duurzaamheid is een hot topic in de logistieke wereld. En dat is eigenlijk niet zo gek. Bedrijven zo...
    24/12/24
    Exclusief voor leden
    32% wil feestdagen zonder schoonouders
    Maar liefst 32 procent van alle Nederlanders brengt de kerstdagen het liefst zonder hun schoonouders door. Dit blijkt uit onderzoek van CheapTickets.nl onder 1.473 volwassen Nederlanders. Wat is de relatie met de toeristische sector? Veel mensen willen graag de schoonouders met vakantie sturen.

    ||| Agenda |||

    04/01/25
    04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
    De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
    08/01/25 t/m 09-01-25
    08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
    Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
    27/01/25
    27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
    Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
    12/02/25 t/m 13-02-25
    12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
    Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
    11/03/25
    11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
    Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...