Geplaatst op: 07-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

20 musea ontvangen in totaal 3 miljoen euro van Mondriaan Fonds

Trends: delen en inclusiviteit

20 musea ontvangen in totaal 3 miljoen euro van Mondriaan Fonds
Twintig publieke kunstmusea kunnen de komende periode kunst aankopen mede dankzij het Mondriaan Fonds. De musea krijgen een bijdrage voor aankopen van beeldende kunst en/of vormgeving na 1945. Deze bijdragen aan de collectieprogramma’s variëren van 50.000 tot 250.000 euro, voor een periode van twee jaar. In totaal gaat het om bijna 3 miljoen euro. Het fonds ziet meerdere trends ontstaan.

Het gaat om aankopen die binnen het collectieplan van het museum passen, (semi)permanent aan het publiek worden getoond en die voor Nederland belangrijk zijn. Ook vallen hier opdrachten onder van musea aan kunstenaars, gericht op de verwerving van een of meerdere werken voor de collectie.

De musea die een bijdrage krijgen zijn: Amsterdam Museum (Amsterdam), Bonnefantenmuseum (Maastricht), Centraal Museum (Utrecht), CODA Museum (Apeldoorn), Dordrechts Museum (Dordrecht), Frans Hals Museum (Haarlem), Fries Museum (Leeuwarden), Kunstmuseum Den Haag (Den Haag), Groninger Museum (Groningen), Museum De Domijnen (Sittard), Keramiekmuseum Princessehof (Leeuwarden), Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam), Museum Arnhem (Arnhem), Nederlands Fotomuseum (Rotterdam), Stedelijk Museum (Amsterdam), Stedelijk Museum Schiedam, TextielMuseum (Tilburg), Rijksmuseum Twenthe (Enschede), SCHUNCK* (Heerlen) en het Van Abbemuseum (Eindhoven).

Trends: delen en inclusiviteit

Uit de ingediende plannen blijkt dat de kunstmusea verzamelen met de Collectie Nederland als uitgangspunt: alle kunst- en erfgoedobjecten in publiek bezit. Musea stemmen hun collectie- en aankoopbeleid op elkaar af en voeren een ruimhartig bruikleenbeleid. Soms werken ze samen op het gebied van aankopen, zoals SCHUNCK* en het Stedelijk Museum Schiedam. Bijna alle musea denken na over hun positie in de samenleving, met oog voor lokaal draagvlak. Ook realiseren meer musea zich dat het belangrijk is hun internationale positie uit te bouwen. De Westerse canon is niet meer alleen doorslaggevend, ook andere invalshoeken worden gezien en verzameld. Inclusiviteit is een belangrijk thema: collecties vertegenwoordigen meerstemmigheid en worden interessant voor een groter deel van de samenleving.

De programma’s die de samenhang tussen het verzamel- en presentatiebeleid, het belang voor de Collectie Nederland, de relatie tot de eigen collectie en de kwaliteit van het collectie- en presentatieplan het beste weerspiegelen, worden gehonoreerd. Om in aanmerking te komen moeten musea een eigen aankoopbudget van ten minste 50.000 euro per jaar hebben en een soepel bruikleenbeleid hanteren.
Trefwoorden: museum, subsidie, cultuur, trends

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH





    ||| Nieuws |||

    10/03/25
    Exclusief voor leden
    Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
    Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
    10/03/25
    Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
    Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
    10/03/25
    Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
    Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.
    10/03/25
    Exclusief voor leden
    Waterschap werkt samen met Wandelnet netwerkoptimalisatie
    Het Brabantse waterschap Aa en Maas gaat samen met Wandelnet kansrijke routeverbeteringen in kaart brengen. Daarmee moet het regionale wandelnetwerk completer worden en recreatiedruk worden verminderd.
    07/03/25
    KWbN en VVV Texel verlengen samenwerking: wandelen als duurzame investering in natuur en beleving
    Sinds 2022 werken KWbN en VVV Texel samen om wandelen op het eiland te stimuleren. In drie jaar tijd is het aantal wandelaars op Texel toegenomen en zijn er nieuwe routes en initiatieven ontwikkeld.
    07/03/25
    Minder nieuwe fietsen verkocht
    ?In 2024 werden in Nederland 858.126 nieuwe fietsen verkocht, 7% minder dan een jaar eerder. De verkopen van nieuwe fietsen hebben een sterk decennium achter de rug maar na een piek tijdens de pandemie, met 1,1 miljoen verkochte fietsen, neemt de verkoop gestaag af.
    06/03/25
    Exclusief voor leden
    Prestaties en ambities van NS en KLM
    Twee Nederlandse mobiliteitsiconen kwamen deze week met jaarcijfers over 2024. Die vielen niet mee. NS maakt nog steeds verlies en de KLM rapporteert tegenvallende resultaten. Toch zijn de ambities groot.
    06/03/25
    Eerste Reiswerk e-learning voor starters
    Na maanden hard werken heeft arbeidsmarktfonds Reiswerk zijn eerste e-learning gelanceerd voor mensen die zich oriënteren om de reissector aan de slag te gaan.

    ||| Agenda |||

    12/03/25
    12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
    Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
    18/03/25
    18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
    Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
    24/03/25
    24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
    05/04/25
    05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
    Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...